Nooit aangelegde toeristische tramlijn Twee stootblokken aan het einde van een strook meterspoor herinneren aan de plannen uit 1980 om op de oude spoorwegbedding tussen Nieuwpoort en Diksmuide een toeristische tramlijn aan te leggen. Lees verder
De eerste elektrische tramrit ter wereld Enkele meters gereconstrueerde tramsporen herinneren aan de eerste elektrische tramrit ter wereld in de Duitse hoofdstad Berlijn. Werner von Siemens stond aan de wieg van die wereldprimeur. Lees verder
Historische trams doorkruisen Gent Tweeassers, PCC-trams, paardenrijtuigen of streektrams: een heel weekend lang doorkruisten historische tramrijtuigen het centrum van Gent naar aanleiding van 150 jaar trams in de stad. Lees verder
Sporen van de vergeten Friedhofsbahn De Friedhofsbahn voerde inwoners van het Duitse Berlijn-Wannsee snel en goedkoop naar het Südwestkerkhof. Tot de DDR in 1961 de lijn doorknipte. Lees verder
Kolenspoor in Maurage Een bakstenen viaduct met drie bogen strekt zich in Maurage uit boven de rivier de Haine. Lees verder
Markante mijngebouwen in Wales In Pontypridd, in het hart van het Welshe steenkoolbekken, bevindt zich Hetty Shaft, een van de drie mijnzetels die de Great Western Colliery Company oprichtte. Lees verder
De laatste actieve mijn van le Centre Toen de steenkoolmijn van Quesnoy in 1972 zijn deuren sloot, was het de laatste nog actieve mijn in de regio Centre. Lees verder
Overwoekerde recordhouder in Frankrijk De overwoekerde ruïnes en ingestorte daken van de Franse mijn Arthur de Buyer doen op geen enkel moment vermoeden dat hier in 1900 een Frans record werd verbroken. Lees verder
De kers op de taart van de mijn van Beringen De monumentale kolenwasserij van Beringen is het uithangbord van de steenkoolmijn van Beringen. Toch werden de vier vleugels van het complex jarenlang met sloop bedreigd. In 2023 kreeg het project be-NATURE echter groen licht. Lees verder
Valse hoop in Göttelborn Eind vorige eeuw leek er geen maat te staan op de steenkoolontginning in het Duitse Saarland. Zo werd de mijn van Göttelborn in 1994 uitgebreid met een negentig meter hoge schachtbok, toen de hoogste ter wereld. Göttelborn was klaar voor de toekomst. Lees verder
De Eiffeltoren van het Ruhrgebied In 1847 kwam de steenkool- en staalindustrie in het Duitse Ruhrgebied op kruissnelheid, industrieel Franz Haniel plantte dat jaar een steenkoolmijn in Essen. Lees verder
Wasserij met zicht op zee De neomiddeleeuwse wasserij van Lamarmora beklimt de steile kustwanden van Masua in Sardinië. Lees verder
Oude spoortunnel naar Verviers-West Een 180 jaar oude tunnel herinnert nog aan het kopstation Verviers-West op de spoorlijn tussen Luik en de grens met de Duitse stad Aken. Lees verder
Het startschot van de Eerste Wereldoorlog in België Op maandagavond 3 augustus 1914 luidde een explosie de start in van de Eerste Wereldoorlog in België. Toen bracht de Belgische genie namelijk het zuidelijke portaal van de tunnel van Laschet tot ontploffing. Lees verder
Verdwenen treinhalte bij het Drielandenpunt Dicht bij het drielandenpunt tussen Duitsland, Nederland en België vind je overblijfselen terug van de treinhalte Botzelaer, vernoemd naar een onooglijk gehucht dat deel uitmaakt van Plombières. Lees verder
Stappen langs verlaten sporen De enkelsporige lijn tussen Waregem en Anzegem werd eind 1868 geopend voor het verkeer, maar was geen lang leven beschoren. Al in 1934 werd het reizigersverkeer op spoorlijn 66A deels stopgezet, in 1950 volgde ook de sluiting van het tracé tussen Waregem en Ingelmunster. Lees verder
Honderden meters pijpleidingen De vroegere petroleumhaven in Antwerpen werd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog uitgerust met een nagelnieuw netwerk van bovengrondse pijpleidingen. Lees verder
Zwarte bladzijde uit de Belgische geschiedenis Na de afzetting van de Libische leider Khadaffi deed Human Rights Watch een bijzonder onaangename ontdekking: in verschillende militaire kampen vond het duizenden landmijnen. Belgische landmijnen. Lees verder
Distillatietoren in hartje Lissabon Voor de organisatie van de wereldtentoonstelling in 1998 spaarde de Portugese hoofdstad Lissabon kosten noch moeite. Een verlaten industrieterrein werd platgewalst om er er een nieuw stadsdeel met expopaviljoenen in de steigers te zetten. Lees verder
Bommen voor het Duitse leger In 1876 richtte Max Duttenhöfer de springstoffabriek "Düneberger Pulverfabrik" dichtbij de Duitse stad Hamburg op, waar tijdens beide wereldoorlogen buskruit en andere springstoffen van de band rolden. Lees verder
Legendarische treinbouwer uit Brugge Begin twintigste eeuw rees tussen de spoorlijn en het kanaal Gent-Oostende 'La Brugeoise & Nivelles' uit de grond, een constructeur van spoorwegmaterieel. Lees verder
De geboorte van de metaalindustrie in Gent Rond 1821 stampte Jacob Joseph Huyttens-Kerremans de machinewerkplaats Phoenix uit de grond in de Brugsepoort in Gent. Samen met de werkplaatsen van John Cockerill in Seraing was Phoenix een van de eerste metaalconstructeurs in België. Lees verder
Bruggenbouwer uit Willebroek De stalen hefbrug boven het zeekanaal Brussel-Schelde behoort tot de nalatenschap van de Société Anonyme des Ateliers de Construction de Willebroeck, ooit een internationaal vermaarde constructeur. Lees verder
Tweede leven voor Cockerills werkplaatsen in Seraing Pal achter het prins-bisschoppelijk paleis van Seraing strekken zich de voormalige werkplaatsen uit van de firma Cockerill. Lees verder
Koninklijk tapijt uit Moeskroen Op 15 december 1960 stapte koning Boudewijn in het huwelijksbootje met de Spaanse gravin Fabiola. Het koningspaar werd bedolven onder de geschenken. Lees verder
Opslagloodsen voor balen wol Verviers, Belgische hoofdstad van de wolindustrie, telde niet alleen tientallen spinnerijen, weverijen, blekerijen en lakenfabrikanten, maar ook zogenoemde conditioneringsgebouwen, de eerste halte voor de balen wol die in de stad werden afgeleverd. Lees verder
Een vleugje art deco in Pepinster De oevers van de Vesder in Pepinster worden geflankeerd door een van de meest iconische gevels van een textielfabriek, namelijk die van Textile de Pepinster. Lees verder
De Belgische hoofdstad van de wolindustrie De Vesder staat de laatste jaren vooral synoniem met de overstromingen in de zomer van 2021, maar de rivier bracht Verviers en omstreken ook rijkdom en industrie. Al sinds de middeleeuwen floreerde de lakenindustrie in het stadje. Lees verder
De enige nog actieve hoogovens van België In de jaren 1960 kreeg Vlaanderen zijn eerste eigen staalfabriek langs het kanaal Gent-Terneuzen. Daar rees Sidmar (Sidérurgie Maritime) uit de grond, vandaag de thuishaven van de enige nog actieve hoogovens in ons land. Lees verder
Sporen van Forges de Clabecq in Vilvoorde Het heeft veel weg van een stukje ongerepte natuur maar schijn bedriegt: op een groene heide langs het kanaal werd in 1912 de Fours à Coke de Vilvorde uit de grond gestampt. Lees verder
Cokesfabriek van Marchienne-au-Pont Begin 2008 werd de laatste lading cokes gelost uit de ovens van de cokesfabriek van Marchienne. Lees verder
Vervallen ruïnes tussen industrienatuur Van de cokesfabriek Alma in het Duitse Gelsenkirchen zijn alleen de administratieve gebouwen behouden, toch herken je er nog de hand in van industriearchitect Fritz Schupp. Lees verder
Verdwenen mastodont in Seraing Op een steenworp van de staalfabriek van Cockerill in Seraing verscheen in 1961 de Tour Boma. Het bedrijf Boma was gespecialiseerd in de behandeling en recyclage van vuurvaste stenen voor de staalindustrie. Lees verder
Van Alziend oog tot concertzaal in Charleroi Tussen de Samber en het kanaal Brussel-Charleroi stampte de industrieel en politicus Ferdinand Puissant in 1832 de Forges de la Providence uit de grond, een ijzerfabriek waarvoor hij de mosterd haalde bij de Engelsman Thomas Bonehill. Lees verder
Historische centrale tegen de vlakte In Seraing ging de elektriciteitscentrale van staalbedrijf Cockerill in het voorjaar van 2023 tegen de vlakte. Nochtans was hij bij zijn opening in 1901 een van de eerste centrales waar hoogovengas werd gebruikt om gasmotoren aan te drijven. Lees verder
John Cockerill. Keizer van de industriële revolutie Niet alleen Lieven Bauwens, die de Mule Jenny naar het Europese vasteland smokkelde, maar ook de Engelsman William en diens zoon John Cockerill duiken op in de Canon van Vlaanderen. Lees verder
Mergelgroeves op de Belgisch-Nederlandse grens Al van in de middeleeuwen werd in de Sint-Pietersberg, een honderd meter hoge heuvel pal op de grens tussen België en Nederland, mergel ontgonnen. Het resultaat daarvan is een kilometers lang stelsel van ondergrondse gangen en tunnels. Lees verder
Van boomstam tot appelsienkistjes Een houtzagerij oprichten leek het verste van zijn gedachten. Toch was het net dat waar molenaar Alfons Beyens zich in 1902 aan waagde. Lees verder
Houtloods moet wijken vanwege asbest Dankzij zijn ligging aan het Zeekanaal Brussel-Schelde, ontpopte Vilvoorde zich tijdens het interbellum tot één van de belangrijkste houtimporteurs van het land. Lees verder
Vergeten kalkovens in het bos Meer dan een halve eeuw lang produceerden de vier ovens van deze kalkfabriek 180 ton kalk per dag, maar vandaag staat het complex moederziel alleen in een bos nabij het Duitse Aachen. Lees verder