Tunnel van Laschet

Het startschot van de Eerste Wereldoorlog in België

Op maandagavond 3 augustus 1914 luidde een explosie de start in van de Eerste Wereldoorlog in België. Toen bracht de Belgische genie namelijk het zuidelijke portaal van de tunnel van Laschet tot ontploffing.

De 134 meter lange tunnel van Loschet bevond zich vlak bij het grensstation Montzen op spoorlijn 38 tussen Chênée en Plombières. Maar waarom moest de amper twintig jaar oude tunnel eraan geloven? 

Het Belgische leger vreesde dat de Duitsers de spoorlijn zouden gebruiken om hun gevreesde kanon - de 'Dikke Bertha' - aan te rukken en daarmee de Luikse fortengordel te bestoken. Twee weken nadat de tunnel was opgeblazen, hadden de Duitsers de doorgang al hersteld. De dag ervoor waren de laatste vestigingen rond Luik echter al bedwongen.

Spoorsleuf

Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog ondermijnde het Belgisch leger opnieuw de tunnel. Om opnieuw spoorverkeer mogelijk te maken, groef de Duitse bezetter dit keer een sleuf uit waardoor de tunnel overbodig werd. Het puin werd begraven onder de weide langs de spoorweg. Sinds 1952 rijden geen treinen meer over de spoorlijn.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over