Rondwandelen in de ruïnes van een spookhotel Komend weekend (15 en 16 februari) krijgt het onafgewerkte betonnen karkas van een spookhotel zijn eerste bezoekers over de vloer na meer dan een halve eeuw leegstand en verval. Lees verder
Duikboten op de Belgische spoorwegen Met zijn vier patrijspoorten aan elke zijde leek deze locomotief wel weggelopen uit een kindertekening van een duikboot. Lees verder
Ruïnes in een zwaar vervuild niemandsland Alsof het reusachtige mijncomplex van Monteponi nog niet volstond, werd eind negentiende eeuw ook nog eens een mechanische ertswasserij opgericht. Lees verder
Vleugellamme Boeing langs de Schelde De bouw van de Boeing 707 luidde in de jaren vijftig een nieuw tijdperk in voor de luchtvaart en het toerisme. Lees verder
Sporen van de Atlantikwall in Vlissingen De Westerschelde, de toegangspoort tot de haven van Antwerpen, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog met man en macht verdedigd door de Duitse bezetter. Lees verder
Ondergronds verdedigingsbolwerk in de Elzas Ouvrage du Four-à-Chaux vormde in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog een van de Gros ouvrages van de Franse Maginotlinie. Toch valt er bovengronds bijna niets van te bespeuren. Lees verder
Het meest geïndustrialiseerde eiland van Vlaanderen Tot diep in de 19e eeuw slingerde de rivier de Dender rakelings langs het centrum van Aalst, maar vandaag is daar niets meer van te merken. Lees verder
IJzererts uit de Katzenberg Twee broers, Charles en Jules Collart, streken in 1881 een concessie op om aan de voet van de Katzenberg in het Groothertogdom Luxemburg ijzerertsen te ontginnen. Lees verder
Belgisch walhalla van de kalksteenindustrie Langs de Schelde strekt zich nog een monumentaal overblijfsel uit van een negentiende-eeuws kalkovencomplex. Lees verder
Stalen reus op hoge poten Een stalen watertoren markeert de locatie van de al lang verdwenen steenkoolmijn Carolus Magnus in de Akense mijnstreek. Lees verder
Het decor van de nieuwste Wallace and Gromit-film In 1791 werden in het Verenigd Koninkrijk de ambitieuze plannen voor het Ellesmere Canal ontvouwd en begon de aanleg van onder meer het Pontcysyllte Aqueduct. Lees verder
Antitankgracht in Haacht Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog startte het Belgische leger met de aanleg van een vijftig kilometer lange verdedigingslinie tussen Koningshooikt en Waver, kortweg de KW-linie. Lees verder
Een stalen muur van antitankversperringen Mobiele antitankversperringen, de zogenoemde Cointet-elementen, vormden de ruggengraat van de Belgische KW-linie die werd opgericht om een Duitse inval te verhinderen. Lees verder
Het einde van de Nederlandse steenkool Precies een halve eeuw geleden, op 31 december 1974, ontgonnen de mijnwerkers van de Oranje-Nassau I in Heerlen de allerlaatste klomp Nederlandse steenkool. Lees verder
Een kwartet gestripte koeltorens Vier houten koeltorens koelden dagelijks duizenden kubieke meters water af in de cokesfabriek Hansa bij Dortmund. Lees verder