Havenkraan op muggenpoten Een meer dan honderd jaar oude havenkraan walste tot begin deze eeuw rond over de Antwerpse havenkaaien. Lees verder
Een dynastie van katoenfabrikanten Op amper 25-jarige leeftijd stond Jules de Hemptinne aan de wieg van een katoenspinnerij en -weverij aan de Kolveniersgang. Lees verder
Militaire geheimen in een uitgestrekt bos Hoewel Vloethemveld vandaag een 350 hectare groot natuurgebied is op een steenworp van Brugge, was het ooit de thuishaven van een munitiedepot van het Belgische leger. Lees verder
Het epicentrum van de Akense mijnindustrie Tientallen steenkoolmijnen schoten in de negentiende eeuw als paddenstoelen uit de grond boven het Akense steenkoolbekken in Duitsland. Lees verder
Verwaarloosde ode aan de lakennijverheid Een licht gebogen muur was ooit bekleed met zo'n 4.500 keramiek tegels waarop een fresco was aangebracht die de lakennijverheid in Verviers uitbeeldde. Lees verder
Roestige herinnering aan het mijnverleden Een grensoverschrijdende spoorlijn verbond vanaf 1874 het Belgische Péruwelz met de Franse gemeente Anzin. Doel was steenkool uit het Noord-Franse mijnbekken uit te voeren naar België. Lees verder
Draaibrug over het kanaal Gent-Terneuzen De Wiedauwkaaibrug over het kanaal-Terneuzen is een draaibrug die reizigersverkeer mogelijk maakt over de spoorlijn tussen Gent en Eeklo en goederentransport richting Kluizendok. Lees verder
Water als verdedigingsmiddel In 1815, na de ondergang van Napoleon in Waterloo, zette de Nederlandse koning Willem I het licht op groen voor de aanleg van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Lees verder
Achtergelaten kleibaggeraar Aan de rand van een onder water gelopen kleiput herinnert een roestende kleibaggeraar aan de mechanische ontginning van klei voor de baksteenindustrie. Lees verder
Betonnen voetafdrukken van het Belgische leger Over een afstand van honderden meters strekken zich drie mysterieuze betonnen bouwwerken uit. Lees verder
Identieke tweeling langs het ringspoor Al sinds 1854 is Antwerpen per spoor met Nederland verbonden. De treinen wurmden zich in de begindagen op straatniveau door de Antwerpse binnenstad. Niet ideaal. De stoomlocomotieven zorgden tijdens hun passage immers voor veel lawaai- en geurhinder. Lees verder
Verlaten bloemistenwoning Bloemisterij Ankersmit was in de twintigste eeuw een begrip in binnen- en buitenland. De uit Nederland afkomstige Diderik Ankersmit stond in 1903 aan de wieg van deze bloemenkwekerij. Lees verder
Sprookjesbos voor waterbouwkundig ingenieurs In 1951 streek het Waterloopkundig Laboratorium De Voorst neer in de Nederlandse Noordoostpolder. Daar beschikten de wetenschappers over een constante aanvoer en afvoer van water om schaalmodellen voor waterbouwkundige werken uit te testen. Lees verder
Overblijfselen van spooremplacement Spoor Oost Langs het Ringspoor rond Antwerpen vind je relicten van het vroegere spoorwegemplacement Oost. Lees verder
Verlaten kalksteenovens Een vervallen kalksteenovencomplex herinnert aan de laat-negentiende-eeuws exploitatie van kalksteen in de Welshe groeve Gilwern. Lees verder