Identieke tweeling langs het ringspoor Al sinds 1854 is Antwerpen per spoor met Nederland verbonden. De treinen wurmden zich in de begindagen op straatniveau door de Antwerpse binnenstad. Niet ideaal. De stoomlocomotieven zorgden tijdens hun passage immers voor veel lawaai- en geurhinder. Lees verder
Overblijfselen van spooremplacement Spoor Oost Langs het Ringspoor rond Antwerpen vind je relicten van het vroegere spoorwegemplacement Oost. Lees verder
Route Polders en petroleum langs de Schelde Het Antwerpse Petroleum Zuid speelde begin twintigste eeuw de eerste viool wat betreft de invoer van petroleum in Europa. De petroleumhaven heeft vandaag tientallen sporen achtergelaten waaronder pijpleidingen, schoorstenen en opslagtanks. Lees verder
Honderden meters pijpleidingen De vroegere petroleumhaven in Antwerpen werd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog uitgerust met een nagelnieuw netwerk van bovengrondse pijpleidingen. Lees verder
Gracht tegen Duitse tanks Een 33 kilometer lange gracht zigzagt van Stabroek tot aan het Albertkanaal in Antwerpen. Wat op het eerste gezicht op een reepje natuur lijkt, was oorspronkelijk bedoeld om Duitse tanks staande te houden. Lees verder
Graansilo ruimt plaats voor Oosterweel In de Antwerpse haven is de afbraak van de betonnen graansilo van het SAMGA-complex volop bezig. Lees verder
Scheldekaai vol havenkranen Langs de oevers van de Scheldekaai in Antwerpen troepen een tiental havenkranen samen: ze vormen de grootste (museale) verzameling havenkranen ter wereld. Lees verder
De eerste petroleumhaven van België Via de Antwerpse haven druppelde de eerste Amerikaanse olie in 1863 Europa binnen, de Antwerpse petroleumindustrie vestigde zich tussen het Zuid en Hoboken. Lees verder