Bovenop de zweefbrug

Vizcayabrug

De eerste zweefbrug ter wereld

De eerste zweefbrug ter wereld uit 1893 is tot op vandaag bewaard in de haven van de Baskische stad Bilbao. 

De Vizcayabrug over de Nervión, een Spaanse rivier die bij de haven van Bilbao uitmondt in de Golf van Biskaje, verbindt Portugalete met Getxo, twee gemeenten aan weerszijden van de rivier. Een brug bouwen op deze plaats klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. De brug mocht namelijk het drukke scheepvaartverkeer van weleer niet hinderen.

Frans-Spaanse samenwerking

De oplossing? Een zweefbrug. De Franse ingenieur Ferdinand Arnodin patenteerde in 1887 het concept van zo'n zweefbrug en hield de pen vast bij het ontwerp van de Vizcayabrug. 

Hij assisteerde de Spaanse architect en ingenieur Alberto Palacio eerst bij de bouw van de eerste zweefbrug ter wereld. Daarna was Arnodin betrokken bij de helft van de achttien gekende zweefbruggen die wereldwijd werden gebouwd. 

Naast de zweefbrug in Bilbao zijn ook nog exemplaren bewaard in onder meer het Franse Rochefort-Martrou, het Duitse Rendsburg en in het Britse Newport en Middlesbrough.

Stalen vakwerkconstructie

Op beide oevers van de Nervión trok Palacia twee pijlers op. Op deze zestig meter hoge stalen vakwerkconstructies, in het gareel gehouden door zware kabels, monteerde hij een 160 meter lange dwarsbalk. 

Op die dwarsbalk, 45 meter boven het water, werden rails gemonteerd waarover een trolley reed. De gondel zweeft net boven het wateroppervlak op dezelfde hoogte als de oevers en is aan deze trolley opgehangen met kabels.

Een stoommachine, vandaag vervangen door elektromotors, brengt de trolley in beweging. Om de 8 minuten kunnen zes auto's en tweehonderd passagiers van de ene kant naar de andere kant van de Nervión worden vervoerd. De hele constructie bestaat uit tonnen ijzer, staal, bouten staalkabels, moeren en klinknagels.

Nieuwe gondel

De oorspronkelijke gondel is vandaag wel vervangen door een aerodynamisch vormgegeven aluminium exemplaar dat minder gevoelig is voor de wind. Oorspronkelijk was de zwevende gondel opgetrokken uit ijzer en hout.

In het water

Net voor zijn dood in 1939 zag Palacio vanuit zijn woning in Portugalete hoe zijn meesterwerk instortte. In 1937, tijdens de Spaanse Burgeroorlog, werden de spankabels namelijk opgeblazen waardoor het brugdek in het water plonsde. Zowel het scheepvaartverkeer als het wegverkeer zaten daardoor tot 1941 geblokkeerd, toen de zweefbrug werd hersteld.

Vandaag is de brug een van de blikvangers van het Baskenland. Net zoals de Engelse Iron Bridge, de eerste gietijzeren brug ter wereld uit 1779, staat ook de Vizcayabrug sinds 2006 op de UNESCO-lijst van werelderfgoed omwille van zijn innovatieve karakter, meer bepaald het hangende transportmechanisme.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over