Monument voor de eerste elektrische tram ter wereld

Elektrische tram Siemens & Halske

De eerste elektrische tramrit ter wereld

Enkele meters gereconstrueerde tramsporen herinneren aan de eerste elektrische tramrit ter wereld in de Duitse hoofdstad Berlijn. Werner von Siemens stond aan de wieg van die wereldprimeur. 

Al in 1879 had hij tijdens de Wereldvakbeurs van Berlijn een eerste bruikbare elektrische locomotief gepresenteerd. Treinstellen werden tot dan voortgetrokken door stoomlocomotieven, terwijl paardentrams alomtegenwoordig waren in het straatbeeld.

Om het brede publiek overstag te krijgen, zette de firma Siemens & Halske een elektrische tramlijn op touw. Daartoe tikte de firma een voormalige goederenspoorlijn op de kop tussen het station Lichterfelde-Ost en de Kadettenanstalt in Berlijn.

Het meterspoor werd onder spanning gezet om zo de elektrische motor van het tramrijtuig aan te drijven. Het rijtuig bood plaats aan 26 passagiers. (Foto: Publiek Domein)

Op maandag 16 mei 1881 legde de elektrische tram voor de eerste keer het 2,5 kilometer lange traject af. Op vlak van snelheid waren zulke trams onklopbaar in vergelijking met de paardentrams. Ze reden rond tegen een snelheid van 40 kilometer per uur. 

Elektrische schok

Alleen de stroomtoevoer bleek nog een probleem te zijn. De rails lagen weliswaar op houten dwarsliggers die zorgden voor de isolatie, maar als paarden de sporen overstaken en met hun hoeven beide rails raakten, leidde dat tot een elektrische schok.

Vandaar dat al snel werd overgeschakeld op stroomtoevoer via een bovenleiding. Bovenop de tramtuigen werd een stroomafnemer geplaatst om elektriciteit af te nemen van de luchtkabels. Tegen 1894 was het volledige Berlijnse tramnet geëlektrificeerd. (Foto: Publiek Domein)

Het Berlijnse tramnet bereikte zijn hoogtepunt tussen de twee wereldoorlogen met in totaal 89 lijnen die zich uitspreidden over meer dan 600 kilometer. Het verwoestende einde van de Tweede Wereldoorlog zorgde voor de terugval van de trams. Vandaag is het Berlijnse tramnet nog zo'n 200 kilometer lang.

Het monument in Lichterfelde Ost werd in 2006 aangelegd naar aanleiding van de 125ste verjaardag van de eerste elektrische tramrit ter wereld.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

De praktische bezoekinfo is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes, maar ook
  • kortingen bij musea en
  • als eerste toegang tot de nieuwste verhalen.

Word nu Plus >> 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over