Pijpleiding langs de Naftaweg

Bovengrondse pijpleidingen

Honderden meters pijpleidingen

De vroegere petroleumhaven in Antwerpen werd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog uitgerust met een nagelnieuw netwerk van bovengrondse pijpleidingen. 

De bovengrondse leidingen moesten het ondergrondse netwerk van buizen vervangen dat er sinds 1903 lag. Probleem was dat die buizen langs alle kanten lekten, de bodem vervuilden en bovendien moeilijk te onderhouden waren: 'De aan de pijpleidingen palende gronden, waren op sommige plaatsen in echte petroleumzompen omgevormd,' klonk het. Niet echt brandveilig, natuurlijk.

'Indrukwekkend industrieel uiterlijk'

Door de leidingen boven de Naftaweg, de Mazoutweg en de Lakweg te laten zweven, was het onderhoud veel makkelijker. Bovendien oogde het ook mooier: 'In plaats van den vroegeren saaien en eentonigen indruk na te laten, (...) hebben de petroleuminrichtingen, door de oprichting van de nieuwe pijpleidingen, thans een indrukwekkend industrieel uiterlijk,' schreef Het Nieuwsblad in 1940.

Verdwenen leidingen

De leidingen zijn vandaag niet meer in gebruik. Een deel ervan werd enkele jaren geleden gesloopt, zoals de leidingen langs de Naftaweg die de site van de American Petroleum Company flankeerden (foto's hieronder). De rest van het leidingstelsel wordt bewaard als herinnering aan de vroegere petroleumhaven, namelijk aan de Petroleumkaai, de Lakweg en het stuk van de Naftaweg tussen de Petroleumkaai en de Lakweg.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over