Station Verviers-West

Oude spoortunnel naar Verviers-West

Een 180 jaar oude tunnel herinnert nog aan het kopstation Verviers-West op de spoorlijn tussen Luik en de grens met de Duitse stad Aken.

Het kopstation van Verviers was al sinds 1843 in gebruik, maar had één groot nadeel: de locomotieven moesten er bij hun aankomst van richting veranderen als ze hun weg richting Luik of Aken wilden verderzetten. Vandaar dat er al snel een verbindingsboog werd aangelegd zodat treinen het kopstation konden ontwijken.

Verviers-Centraal

Op die verbindingsboog werd in 1930 het nieuwe station Verviers-Centraal gebouwd. De sporen lopen onder het station door en duiken richting centrum van de stad door een tunnel onder het stationsplein.

Entrepot

Kopstation Verviers-West werd overbodig na de bouw van het nieuwe treinstation. Alleen goederentreinen stopten nog in Verviers-West. Maar in de jaren 1980 ging ook Verviers-West voorgoed op de schop. 

De sporen werden uitgebroken en het goederenstation werd verbouwd tot een hotel en horeca.

Chic-Chactunnels

Vlak bij het station van Verviers-Centraal herinnert nog één relict aan de vroegere aftakking, namelijk een van de twee Chic-Chactunnels. De verlaten tunnel dateert van 1843 en is de oudste spoortunnel van Verviers. 

De tunnel ernaast gaat terug tot in de Eerste Wereldoorlog en wordt nog altijd doorkruist door treinen tussen Luik en Welkenraedt.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

De praktische bezoekinfo is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Lees je als eerste de nieuwste verhalen.

Krijg toegang tot Plus >> 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over