Noch de stad Charleroi, noch het Waals Gewest willen geld vrijmaken om hoogoven 4 in Marchienne-au-Pont te onderhouden en te bewaren voor toekomstige generaties.
Voor het eerst sinds de bouw van het hellend vlak van Ronquières, 55 jaar geleden, is het scheepvaartverkeer geblokkeerd. De sluisdeur van bak 1 kieperde in het water nadat een kabel knapte. De tweede bak is al jaren in onderhoud en biedt dus geen soelaas.
In tegenstelling tot Luik, Antwerpen, Gent of Brussel, streek er nooit een wereldtentoonstelling neer in Charleroi. De kleinschaliger Universele Tentoonstelling van Charleroi in 1911 was daarom niet minder ambitieus. Wel integendeel.
De vroegere grandeur van Charleroi zindert nog altijd na in art-decogebouwen en modernistische parels zoals de kleurrijke krantenkiosk van architect Léon Coton.
Charleroi was in de twintigste eeuw een van de economische motoren van ons land. Dat is nog altijd te zien aan de industriële relicten en terrils rond de stad, terwijl het centrum bezaaid ligt met modernistische parels. Ga een halve of hele dag mee op ontdekking tijdens een rondleiding op maat met Industriecultuur.
Malterie Franco Belges in Beloeil is niet alleen de oudste mouterij van het land, maar naar eigen zeggen ook een van de oudste ter wereld. Het bedrijf, dat nog altijd actief is, bevoorraadt zowel microbrouwerijen als distilleerderijen over de hele wereld van mout.
De tien kilometer lange spoorlijn 102 sneed dwars door de Borinage en verbond een handvol steenkoolmijnen tussen Saint-Ghislain en Frameries.
Geleide wandelingen in Petit-Wasmes, waar Vincent van Gogh in 1879 als evangelist werkte onder de mijnwerkers van de Borinage. Ontdek de plaatsen waar de kunstenaar leefde en werkte.
Deze week verdween de watertoren van Taintignies, deelgemeente van het Waalse Rumes, voorgoed uit het glooiende landschap.
Over de hele wereld kom je nog koeltorens tegen van het Belgische familiebedrijf Hamon. Ruim een eeuw na de oprichting door de broers Hamon eindigde hun firma echter met een valse noot.
De Europese erfgoedorganisatie Europa Nostra heeft de ruïnes van het Paleis van Karel van Lotharingen in Mariemont toegevoegd aan de shortlist van meest bedreigde monumenten.
Tientallen historische kalkovens strekken zich uit langs de oevers van de Schelde tussen Antoing en Doornik. Ze herinneren aan de hoogdagen van de cementindustrie in de streek.
De betonnen restanten van de Cimenteries Alexandre Dapsens zijn wellicht de oudste getuigen van de techniek van voorgespannen beton in ons land.
Een halve eeuw geleden stroopte het ministerie van Openbare Werken de mouwen op om in Henegouwen een industrieweg aan te leggen tussen een fabriek en een nabijgelegen goederenstation.
De Borinage moet ooit het dichtste spoorwegnet ter wereld hebben gekend en dat had alles te maken met de grote concentratie aan steenkoolmijnen in de streek.