In Ressaix vind je nog enkele relicten terug van spoorlijn 241 die aftakte vanaf het station van Leval tot aan de steenkoolmijnen in Péronnes-lez-Binche.
Na jaren leegstand, vandalisme en brandstichtingen kan je het station van Leval vandaag door een ringetje halen.
Een blauw gebloemd servies van Boch uit La Louvière stond jarenlang met stip op één op huwelijkslijsten. Maar na een stoet van overnames ging de keramiekfabriek in 2011 definitief kopje onder.
De 4 scheepsliften op het Centrumkanaal in Henegouwen overbruggen samen een hoogteverschil van 68 meter.
In de schaduw van de scheepslift van Strépy, mondt een ongebruikte weg met 4 rijstroken uit op een vers geploegde akker.
Veel (Oost-)Vlamingen pendelden in de 19de eeuw dagelijks met de trein naar le Centre (de mijnstreek rond La Louvière) om er af te dalen in een van de steenkoolmijnen.
De sloophamer dreigde eind 2014 voor de modernistische, betonnen mijnschacht van Saint-Albert in het dorp Péronnes-lez-Binche.
De miljoenen euro's publiek geld die sinds 2008 in de renovatie van de kolenwasserij van Binche gepompt zijn, brengen een decennium later nog altijd geen zoden aan de dijk.
20 jaar na de start van de bouw ervan versluist de scheepslift van Strépy-Thieu de eerste boten. Tot 2016 is het de grootste scheepslift ter wereld.