De sloophamer dreigde eind 2014 voor de modernistische, betonnen mijnschacht van Saint-Albert in het dorp Péronnes-lez-Binche.

Station Leval
Na jaren leegstand, vandalisme en brandstichtingen kan je het station van Leval vandaag door een ringetje halen.
21 juni 2020
Station Leval was een kruispunt van spoorwegen op de 36 kilometer lange lijn 108 tussen Manage (bij La Louvière) en Erquelinnes, nabij de Franse grens.
Vanuit Leval takten twee goederenlijnen af: lijn 241 naar het mijngebied van Péronnes-lez-Binche en lijn 251 richting Marchienne-au-Pont bij Charleroi. Allebei zijn ze al lang opgedoekt.
Steenkool exporteren
Dat het traject verschillende mijngebieden aan elkaar knoopte was geen toeval. De Compagnie du Chemin de Fer du Centre legde de spoorlijn aan om het zwarte goud uit het centrum van het land naar Frankrijk te exporteren.




Goederentreinen zal je hier vandaag niet meer zien. Op lijn 108 rijden enkel nog reizigerstreinen op een enkel spoor tussen La Louvière en Binche. Het gedeelte tussen Binche en de Franse grens is omgebouwd tot een fietspad.
Nieuwe bestemming voor oud stationsgebouw
In Leval zelf stoppen wel nog altijd treinen, weliswaar op een nieuw aangelegd perron, enkele tientallen meters verderop.
Sinds 2001 probeerde de NMBS het oude stationsgebouw te slijten en dat is enkele jaren geleden gelukt. Het stationsgebouw is volledig opgeknapt, de perronluifels zijn verwijderd en het metaalwerk kreeg een likje verf.
Binnenin opent een verwarmd revalidatiezwembad met jacuzzi's en bubbelbaden voor mensen met een beperking.



- La Libre Belgique: la gare de Leval cherche propriétaire
- Historical Railway Data: Leval
- Wallonië portaal: RAVeL Ligne 108
- Les gares belges d'autrefois: la gare de Leval
Rue Albert 1er, Leval
Alle foto's tonen de toestand van het station in 2015, enkele jaren voordat met de renovatie begonnen werd. De goederenloods staat er wel nog altijd vervallen bij.