Rode brug

Treinen over het Centrumkanaal

Een metalen spoorbrug over het Centrumkanaal herinnert aan de doortocht van spoorlijn 107 tussen Écaussinnes en Haine-Saint-Pierre in de provincie Henegouwen.

De spoorlijn werd vanaf 1860 in gebruik genomen en was met zijn 11 kilometer niet bijster lang, maar wel belangrijk voor het kolentransport tussen de verschillende steenkoolmijnen rond La Louvière. De aanleg van het Centrumkanaal vanaf eind negentiende leidde tot de bouw van deze metalen brug rond 1897-1898. De treinen werden daartoe tijdelijk omgeleid.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog deelde de brug in de klappen. Op 13 mei 1940 blies het Franse leger de brug op in een poging de Duitse opmars te vertragen. 

Heropbouw

De heropbouw ervan had heel wat voeten in de aarde. Niet alleen moest het metalen puin uit het water worden gevist, het Centrumkanaal moest ook deels worden drooggelegd om de beschadigde dijkwanden opnieuw te verstevigen. In 1942 volgde het sluitstuk van de herstellingswerken, namelijk de plaatsing van een nieuwe metalen brug.

Goederenverkeer

De metalen brug ligt er tot vandaag, maar is niet meer in gebruik. Vanaf 1965 werd de spoorlijn afgebouwd. Vanaf dan werd een einde gemaakt aan het reizigersverkeer en sloot het centrale deel van de lijn tussen Mignault en Houdeng-Gœgnies. Het knooppunt tussen de E19 en de E42 en de aanleg van het nieuwe centrumkanaal vanaf de jaren tachtig hebben het tracé van de spoorlijn intussen onherroepelijk omgewoeld. 

Alleen op beide uiteinden van de spoorlijn was nog goederenverkeer mogelijk. In 1990 reden de laatste treinen over de spoorbrug want toen sloot het laatste stuk tussen Houdeng-Gœgnies en het knooppunt Saint-Vaast. Alleen de spoorbruggen over het Centrumkanaal en de nabijgelegen straat herinneren nog aan het spoorwegverleden ter hoogte van het kanaal.

Tweede spoorbrug

Driehonderd meter westwaarts hing een tweede, honderd meter lange spoorbrug over het kanaal. De ijzeren brug werd aangelegd in opdracht van de mijngroep Bois-du-Luc

Behalve de twee bakstenen pijlers langs beide zijden van het kanaal, blijft er vandaag niets meer van over. Na het opdoeken van de spoorlijn werd de brug twee jaar later, in 1971, gedemonteerd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over