Spoorbrug tussen Tongeren-Maastricht

De langste Vierendeelbrug van België

Het Albertkanaal werd in 1939 geopend voor de scheepvaart. De aanleg ervan bleef echter niet zonder gevolgen voor het spoorverkeer. Het tracé van spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht werd gewijzigd en stak in Gellik het Albertkanaal over via een Vierendeelbrug.

Dit type brug werd vernoemd naar zijn uitvinder, de Belg Arthur Vierendeel. Zo'n brug wordt gemarkeerd door een onder- en bovenrand met daartussen verticale stijlen. Diagonale verbindingen ontbreken. 

Langste Vierendeelbrug

Met zijn spanwijdte van 112,5 meter is het exemplaar in Gellik de langste Vierendeelbrug van ons land. Dat komt doordat de treinen in een grote boog schuin over het kanaal reden.

Noodbrug

Toen de Tweede Wereldoorlog losbrak, werd de brug slechts luttele jaren na zijn ingebruikname opgeblazen door de Belgische genie. Op die manier probeerde het Belgische leger de Duitse opmars te vertragen. 

De Duitse bezetter bouwde al snel een noodbrug zodat de aanvoer van munitie gegarandeerd bleef. Bij hun aftocht bliezen de Duitsers de noodbrug op. Na al het oorlogsgeweld werd de Vierendeelbrug in zijn oorspronkelijke toestand heropgebouwd.

Enkelsporig

Over de brug is een enkelspoor aangelegd, maar de brughoofden waren duidelijk op de groei gebouwd. Plaats zat om naast de bestaande brug nog een extra spoor te bouwen, dus. Maar zover kwam het nooit. Het baanvak van spoorlijn 20 tussen Beverst en Maastricht werd namelijk in 1954 gesloten voor personenvervoer, tot 1992 bleven er nog goederentreinen rijden over het viaduct.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je onbeperkt toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 39,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over