Roestige herinnering aan het mijnverleden Een grensoverschrijdende spoorlijn verbond vanaf 1874 het Belgische Péruwelz met de Franse gemeente Anzin. Doel was steenkool uit het Noord-Franse mijnbekken uit te voeren naar België. Lees verder
Draaibrug over het kanaal Gent-Terneuzen De Wiedauwkaaibrug over het kanaal-Terneuzen is een draaibrug die reizigersverkeer mogelijk maakt over de spoorlijn tussen Gent en Eeklo en goederentransport richting Kluizendok. Lees verder
IJzeren brug over de Oude Rijn Over de Oude Rijn dicht bij de Nederlandse grens strekt zich al meer dan anderhalve eeuw lang een ijzeren spoorbrug uit. Lees verder
Bedreigde spoorbrug in Brugge Honderd jaar na de bouw van de Waggelwaterbrug, een spoorbrug over het kanaal Brugge-Oostende, werd in 2009 een nieuwe spoorbrug in gebruik genomen en rijden er geen treinen meer over de monumentale Waggelwaterbrug. Lees verder
Duitslands langste Rijnbrug Oudejaarsavond 1874. Over een honderden meter lang spoorviaduct bij het Duitse Wesel dendert een eerste trein over wat de transnationale spoorlijn tussen Parijs en Hamburg zal worden. Lees verder
IJzeren brug over de veenplas Voor de aanleg van de ruim 46 kilometer lange spoorlijn tussen het Nederlandse Lage Zwaluwe en 's Hertogenbosch werden kosten noch moeite gespaard. Zo begon in de jaren 1880 de bouw van een riante spoorwegbrug boven het Bossche inundatieveld. Lees verder
Treinen over het Centrumkanaal Een metalen spoorbrug over het Centrumkanaal herinnert aan de doortocht van spoorlijn 107 tussen Écaussinnes en Haine-Saint-Pierre in de provincie Henegouwen. Lees verder
Betonnen boogbrug over de Gete In 1941 trok de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) een brug op over de Gete voor het tramverkeer tussen Sint-Truiden en Tienen. Lees verder
Hartungs gietijzeren kolommen Hartungkolommen of 'Hartungsche Säule' mogen in de Duitse hoofdstad Berlijn dan wel een begrip zijn, in onze contreien roept hun benaming vooral vraagtekens op. Waarvoor staat de naam Hartung? Lees verder
Opgeblazen brug bij een Duitse exclave De Vennbahn werd op het gedeelte tussen Sankt Vith en Troisvierges eind 1889 in gebruik genomen en stak ter hoogte van het Duitse dorpje Hemmeres de rivier de Our over via een bakstenen viaduct. Lees verder
Mirabrug over de Durme in Hamme Op 24 november 1897 was de gemeente Hamme in feeststemming. Op die dag zou de eerste steen worden gelegd voor een nieuwe brug over de Durme. Maar het werd een feestje in mineur. Lees verder
Treinen door het bos van Baudour Het uitgestrekte bos van Baudour werd vanaf 1876 doorkruist door de enkelsporige lijn 90A tussen Jurbise en Saint-Ghislain. Lees verder