In het dorpje Born stampte het Duitse leger in 1916 in amper 8 maanden tijd een 285 meter lang viaduct uit de grond.

Spoorbrug d'Allain
De 49 meter lange "Pont d'Allain" overbrugt de Schelde in Chercq bij Doornik.
16 mei 2020
De brug dateert van 1959 en is de eerste spoorbrug in ons land waarop de techniek van voorgespannen beton werd losgelaten volgens het systeem Blaton-Magnel of het sandwichsysteem.
Ingenieur Gustaaf Magnel van de Universiteit Gent ontwikkelde deze Belgische variant op de uitvinding van voorgespannen beton door de Fransman Eugène Freyssinet.
Kalkgroeves
De brug ligt op de spoorlijn 88A, een ruim twaalf kilometer lange lijn die Doornik met Rumes verbond. Nadat reizigersverkeer al in 1950 werd stopgezet, bleven de sporen tot in 1994 in gebruik voor transport van kalk uit de nabijgelegen groeves.




Gebarricadeerd
Tot voor een paar jaar kon je de brug met de fiets of te voet oversteken, in 2018 heeft de NMBS de brug gebarricadeerd uit veiligheidsoverwegingen: het beton brokkelt af, de kabels zijn verroest en ik het wegdek zitten diepe putten. De rails zijn overal opgebroken. Op termijn wil de spoorwegmaatschappij de brug afbreken.

- Patrimoine Industriel: le pont de Chercq ou d'Allain
- Patrimoine Industriel: Note sur la valeur patrimoniale du Pont (SNCB) de Chercq franchissant l’Escaut à Allain par Bernard Espion (pdf)
- Beton in de Belgische architectuur: Gustave Magnel: pionier van het voorgespannen beton (pdf)
- La Dernière Heure: Tournai: La SNCB envisage la démolition de la passerelle d’Allain
- Historical Railway Data: Lijn 88A
Langs het jaagpad (Chemin du Halage, Chercq)