Spoorbrug in voorgespannen beton

Spoorbrug d'Allain

Bedreigde spoorbrug boven de Schelde

De 49 meter lange "Pont d'Allain" overbrugt de Schelde in Chercq bij Doornik.

De brug dateert van 1959 en is de eerste spoorbrug in ons land waarop de techniek van voorgespannen beton werd losgelaten volgens het systeem Blaton-Magnel of het sandwichsysteem.

Ingenieur Gustaaf Magnel van de Universiteit Gent ontwikkelde deze Belgische variant op de uitvinding van voorgespannen beton door de Fransman Eugène Freyssinet.

Kalkgroeves

De brug ligt op de spoorlijn 88A, een ruim twaalf kilometer lange lijn die Doornik met Rumes verbond. Nadat reizigersverkeer al in 1950 werd stopgezet, bleven de sporen tot in 1994 in gebruik voor transport van kalk uit de nabijgelegen groeves.

Gebarricadeerd

Tot voor een paar jaar kon je de brug met de fiets of te voet oversteken, in 2018 heeft de NMBS de brug gebarricadeerd uit veiligheidsoverwegingen: het beton brokkelt af, de kabels zijn verroest en ik het wegdek zitten diepe putten. De rails zijn overal opgebroken. Op termijn wil de spoorwegmaatschappij de brug afbreken.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over