IJzeren brug over de Oude Rijn

Griethausener Eisenbahnbrücke

IJzeren brug over de Oude Rijn

Over de Oude Rijn dicht bij de Nederlandse grens strekt zich al meer dan anderhalve eeuw lang een ijzeren spoorbrug uit.

De spoorbrug werd vanaf 1863 in amper een jaar tijd opgetrokken en in 1865 reden de eerste treinen over het 100 meter lange, ijzeren gevaarte op het nieuwe traject tussen de Duitse stad Kleve en het Nederlandse Zevenaar.

Puddelijzer

De vakwerkbrug werd opgetrokken met puddelijzer, een voorloper van staal zoals het vanaf de jaren 1860 werd geproduceerd via het bessemerproces. Met het in puddelovens bewerkte ruwijzer konden wielen, machines of brugonderdelen worden gesmeed. Ook Gustave Eiffel gebruikte in 1889 nog puddelijzer in plaats van staal voor de bouw van de Eiffeltoren.

Deze brug was een ontwerp van Emil Hermann Hartwich, een Pruisische ingenieur die zich specialiseerde in de constructie van spoorbruggen. Met meer dan 160 jaar op de teller is het de oudste bewaarde spoorbrug over de Rijn. Recentere (bewaarde) exemplaren, zoals de Duisburg-Hochfelder Eisenbahnbrücke, komen overigens ook uit Hartwichs koker.

Tot 1960 staken reizigerstreinen de brug bij Griethausen over, in 1987 reed de laatste vrachttrein erover. Daarna werden de sporen opgebroken en werden zowel de brug over de Oude Rijn als de bijna een halve kilometer lange voorlandbruggen gebarricadeerd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!