spoorbrug

Moerputtenbrug

IJzeren brug over de veenplas

Voor de aanleg van de ruim 46 kilometer lange spoorlijn tussen het Nederlandse Lage Zwaluwe en 's Hertogenbosch werden kosten noch moeite gespaard. Zo begon in de jaren 1880 de bouw van een riante spoorwegbrug boven het Bossche inundatieveld.

De werken aan deze 'Doorlaatbrug over de Hamsloot in het Bossche Inundatiegebied' werden in 1882 aanbesteed en drie jaar later voltooid. Dit weidelandschap kreeg zijn huidige looks in de loop van de negentiende eeuw door ontvening. Elk jaar liep het gebied onder water door hoge waterstanden van de Maas en de Waal. Vandaar dus de nood aan een brug.

Doorlaat- of Moerputtenbrug

De 37 brugpijlers van de Doorlaatbrug, ofwel de Moerputtenbrug, ondersteunen 36 ijzeren secties. Daarop werden de spoorstaven aangelegd. (Foto: Stadsarchief Amsterdam/Wegner en Mottu) Het benodigde ijzer en staal werd door de Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen in Amsterdam uitbesteed aan Duitse staalfabrieken, waaronder de AG für Eisen-Industrie zu Stirum (bij Oberhausen) en Phoenix für Bergbau und Hüttenbetrieb in Eschweiler.

De Moerputtenbrug was de kers op de taart van de 46,3 kilometer lange spoorlijn tussen Lage Zwaluwe en 's Hertogenbosch, de Langstraatspoorlijn, die in de jaren 1880 werd aangelegd.

Schoenen en leder

De spoorlijn werd vernoemd naar de gelijknamige regio Langstraat in de provincie Noord-Brabant, een moerassig gebied ten zuiden van de Maas. Die streek werd ook gedomineerd door de schoen- en lederindustrie, vandaar de tweede bijnaam: de Halvezolenlijn.

Venkantbrug

Een halve kilometer verder westwaarts steekt trouwens een tweede spoorbrug (de Venkantbrug) de Bossche Sloot over bij Vlijmen, een bijna exacte kopie van de Moerputtenbrug, maar wel een pak korter.

De spoorweg doorkruiste dus een economisch belangrijke regio en vormde een corridor tussen het westen (met de haven van Rotterdam) en het oosten (richting het Duitse Ruhrgebied). 

Dubbelspoor

Daarom werden bij de bouw van de spoorlijn alle brugpijlers en landhoofden breed gebouwd om ooit een tweede spoor te leggen. De Langstraatspoorlijn bleef zijn hele leven lang echter enkelspoor. 

Oud ijzer

Een hoogvlieger was deze lijn dan ook niet. Al in 1950 werd het reizigersverkeer stopgezet, het goederenvervoer over de brug eindigde in 1976. Een halve eeuw later zijn beide bruggen bewaard voor het nageslacht, ook al zijn ze door het oog van de naald gekropen. 

De ijzeren onderdelen waren in de jaren tachtig al als oud ijzer aan de man gebracht, tot lokale actiecomités een stokje staken voor de uitverkoop. De Moerputten- en Venkantbrug bleven bewaard en werden begin deze eeuw gerestaureerd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over