Dodelijke draden langs de grens Het Duitse leger zoomde de grens tussen België en Nederland vanaf 1915 af met een drieledige draadversperring. Door de middelste draad werd elektrische stroom gejaagd van 2000 volt. Lees verder
Havenkraan op muggenpoten Een meer dan honderd jaar oude havenkraan walste tot begin deze eeuw rond over de Antwerpse havenkaaien. Lees verder
Achtergelaten kleibaggeraar Aan de rand van een onder water gelopen kleiput herinnert een roestende kleibaggeraar aan de mechanische ontginning van klei voor de baksteenindustrie. Lees verder
Zweeds paviljoen langs de Schelde In 1930, het jaar waarin België zijn honderdste verjaardag vierde, zetten Antwerpen en Luik een wereldtentoonstelling op touw. Lees verder
Enige overblijvende Boelwerfkraan De Zeeschelde tussen Antwerpen en het binnenland was tot eind twintigste eeuw een aaneenrijging van scheepswerven. Denk maar aan de Cockerill Yards in Hoboken, de scheepsbouwers in Baasrode of de Boelwerf in Temse. Lees verder
Belgiës langste ijzeren brug Al sinds 1870 kunnen treinen en voetgangers ter hoogte van Temse de Schelde oversteken langs een 343 meter lange brug. Lees verder
Eerste en oudste gietijzeren hangbrug van het vasteland In het Oost-Vlaamse dorpje Bazel hangt een tweehonderd jaar oude hangbrug die ingenieur Jean-Baptiste Vifquain ontwierp in opdracht van Philippe Vilain XIIII, een kamerheer van de Nederlandse koning Willem I. Lees verder
Spoorbrug over de Moervaart Tot 1971 reden treinen over spoorlijn 77A tussen Moerbeke-Waas en Lokeren. De spoorweg kruiste de Moervaart via deze spoorbrug, de Spletterenbrug. Lees verder
Oude scheepshelling in Rupelmonde Het Waasland was ooit een broeinest van scheepswerven. De laatst actieve werf, de Chantier Naval de Rupelmonde, sloot in 1996 de deuren. Lees verder
Verroeste Vapeurbrug Boven de Moervaart in Moerbeke zweeft nog een van de laatste herinneringen aan spoorlijn 77A tussen Lokeren en Zelzate. Lees verder
20 jaar leegloop uit havendorp Doel Het polderdorpje Doel ligt op de linkeroever van de Schelde en wordt omsingeld door de kerncentrale van Doel en het nieuwe Deurganckdok dat in 2005 in gebruik genomen werd. Lees verder