Oude Scheldebrug in Temse

Scheldebruggen tussen Bornem en Temse

Belgiës langste ijzeren brug

Al sinds 1870 kunnen treinen en voetgangers ter hoogte van Temse de Schelde oversteken langs een 343 meter lange brug.

Deze allereerste vakwerkbrug werd ontworpen door de Franse constructeur Ernest Goüin, een firma gespecialiseerd in de bouw van zulke metalen bruggen. De brug zou echter geen honderd jaar oud worden. 

Al tijdens de Eerste Wereldoorlog liep de brug averij op, maar hij werd al snel opgelapt. Bij de start van de Tweede Wereldoorlog echter beslisten Franse en Belgische genietroepen om de brug op te blazen om zo de Duitse opmars te verhinderen. De eerste Temsebrug liep daarbij onherstelbare schade op. 

Scheldebrug uit 1955

Het duurde tot na de Tweede Wereldoorlog om de oude brug te slopen en te vervangen door een van de twee huidige Scheldebruggen. De Oude Scheldebrug, geopend in 1955, bestond uit drie bruggen in een: een voor auto's, een voor treinverkeer en een voor voetgangers en fietsers. De brug was op dat moment met zijn 365 meter de langste metalen brug van België.

Springstofkamers

In het programma Canvas Curiosa werd in 2020 onderzocht of in de pijlers van de Scheldebrug nog springstof zat om de brug op te blazen bij naderend onheil. Uit de reportage bleek toen dat heel wat bruggen na de Tweede Wereldoorlog op vraag van de genie weliswaar werden uitgerust met ruimtes waar explosieven konden worden geplaatst, net zoals bij de Scheldebrug in Temse. Explosieven werden er echter niet gevonden in de mijnkamers. 

Rolbasculebrug

Om de doorvaart van schepen over de Schelde mogelijk te maken, kon de oude brug via een rolbasculebeweging worden opengeklapt. Het rolgedeelte daarvoor werd indertijd bij scheepswerf Boel gebouwd. De Boelwerf lag pal aan de Temsebrug, maar is vandaag, op de kraan na, volledig van de kaart verdwenen.

Nieuwe Scheldebrug

De Scheldebrug uit 1955 kreeg vanaf 2009 versterking. Parallel met de oude brug werd een nieuwe, nog langere brug over de Schelde gebouwd.

Twee bronzen beelden van beeldhouwer Karel Aubroeck, 'De Schelde' en 'De Golven', schitterden vroeger langs de oude brug. Nu werden ze op de nieuwe brug neergeploft. 

Hogere capaciteit

Door de bouw van de nieuwe brug, kon de oude brug tussen 2019 en 2021 grondig worden gerenoveerd. Daarna kreeg het verkeer over de N16 meer plaats en steekt het over twee keer twee rijstroken de Schelde over, richting Bornem via de nieuwe brug, richting Temse via de oude brug. Ook de spoorbrug werd in 2021 gemoderniseerd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over