Het startschot van de Eerste Wereldoorlog in België Op maandagavond 3 augustus 1914 luidde een explosie de start in van de Eerste Wereldoorlog in België. Toen bracht de Belgische genie namelijk het zuidelijke portaal van de tunnel van Laschet tot ontploffing. Lees verder
Verdwenen treinhalte bij het Drielandenpunt Dicht bij het drielandenpunt tussen Duitsland, Nederland en België vind je overblijfselen terug van de treinhalte Botzelaer, vernoemd naar een onooglijk gehucht dat deel uitmaakt van Plombières. Lees verder
Watertoren wordt vakantieverblijf Een steile klim vanuit de vallei van de Gueule in Plombières brengt je in rue Vosyheydt. Daar verheft zich sinds 1934 de watertoren van Windt. Lees verder
150 jaar oude spoorlijn De voormalige spoorlijn 39 stort zich vanaf het station van Welkenraedt door valleien en zinkmijnen tot aan het Drielandenpunt. Lees verder
De zink- en loodmijn van de Cockerills De broers Charles James en John Cockerill vingen in 1825 een concessie van de Nederlandse koning Willem I om in Plombières op zoek te gaan naar looderts. Lees verder
De verdwenen draaischijf van Montzen Een 75 jaar oude draaischijf vlak bij het voormalige station van Montzen is van de kaart geveegd. Lees verder
Exporijtuigen op een zijspoor gezet Drie omgebouwde goederenwagons van de Belgische Spoorwegen stonden jarenlang op een zijspoor geparkeerd in een uithoek van het land. Lees verder
Het vergane station van Montzen De belangrijkste goederenlijn tussen Duitsland en België doorkruist nog altijd Montzen. Maar treinen stoppen er niet meer. Lees verder