Tussen 1960 en 1962 rolden een vijftigtal groene M3-rijtuigen de Belgische sporen op, waarvan deze als buffetwagen werd ingericht.

Pakwagens type PW-D
Drie omgebouwde goederenwagons van de Belgische Spoorwegen stonden jarenlang op een zijspoor geparkeerd in een uithoek van het land.
4 februari 2018

Ze moesten bijna een eeuw oud zijn, en dat was eraan te merken. Het ging om 3 pakwagens van het type PW-D, waarvan de NMBS er 54 liet bouwen in de jaren 1930.
Internationaal verkeer
De Belgische Spoorwegen zette de 14 meter lange rijtuigen in om bagage en pakjes te vervoeren. En dieren: volgens Michel Nerinckx van Lijn 58 waren vier wagons speciaal uitgerust om kuikentjes van hot naar her te rijden.
De kans dat je er nog eentje ziet rollen is behoorlijk klein: in 1984 heeft de NMBS de wagons uit dienst genomen.
Toch kregen deze wagons in 1985 een tweede leven. Maar als wat?

Expo
Volgens Michel Nerinckx van Lijn 58 zijn de oude pakwagens in dat jaar ingeschakeld als logistieke ondersteuning van de expo-treinen, die bestonden uit oude internationale reizigerswagons. Vandaar dat ik op het eerste rijtuig nog het opschrift 'Expo shop' kon ontcijferen.
Met Expo '58 heeft het niets te maken. De NMBS verhuurde de speciale Expo-rijtuigen aan groepen, privépersonen of organisaties voor reclame, sensibilisering of als tentoonstellingsruimte. Zo doorkruiste de "Côte d'Or Kindertrein van de eeuw" tot 2000 ons land.
Vereniging Chemin de Fer des Trois Frontières signaleerde in maart 2018 op haar Facebookpagina dat de 3 wagons intussen zijn weggevoerd om te slopen.



Rue de la station 53
4852 Hombourg