Opgeblazen viaduct van Bohan

Bruggen van Bohan en Membre

Opgeblazen viaducten

De eerste trams ratelden in 1935 over het viaduct van Bohan. Eindelijk, want de plannen lagen als sinds 1913 klaar.

De ingenieurs beten hun tanden stuk op het traject tussen Membre en Bohan: daar moest de buurtspoorweg namelijk twee keer de Semois oversteken en een landtong doorkruisen.

Ze groeven een tunnel uit en bouwden aan beide uiteinden een viaduct. Ze hadden zich de moeite kunnen besparen.

Bij de start van de Tweede Wereldoorlog bliezen de Fransen beide viaducten op 11 mei 1940 gedeeltelijk op, kwestie van een Duitse opmars te bemoeilijken. Tevergeefs.

Bohan

Na de oorlog maakten de buurtspoorwegen geen aanstalten om de lijn te herstellen. Ze brak de sporen uit, enkel de ruïnes van beide viaducten bleven overeind. Daardoor vind je in Bohan nog een half viaduct over de Semois terug.

Membre

Aan de andere kant van de landtong, in Membre, vind je aan beide oevers nog een paar bogen terug: daar is het middelste stuk weggeblazen.

Aan de overkant van de Semois zie je ook nog de dichtgemetselde tunnelmond, de ingang van de 220 meter lange tunnel door de heuvel die naar Bohon leidt.

De gemeente speelt met het idee om de tunnel opnieuw te openen voor fietsers, een plan dat midden 2022 concrete vorm aannam met de bouw van een eerste brug.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!