Middeleeuwse havenkraan in Brugge Brugge ontwikkelde zich vanaf de elfde eeuw tot een economische grootmacht dankzij het Vlaamse laken en zijn internationale haven. Lees verder
Groene gigant aan het Handelsdok Een twintig meter hoge havenkraan werpt zijn schaduw over de nieuwe Matadibrug aan het Handelsdok in Gent. Deze havenkraan werd in 1988 ontworpen door de Belgische firma Sobemai uit Maldegem. Lees verder
De graanschuur van het Ruhrgebied Tot de elfde eeuw lag Duisburg direct aan de Rijn, maar nadat de loop van de stroom veranderde, verloor de Hanzestad zijn belangrijkste troef. Handelaars trokken weg en Duisburg werd ingepalmd door boeren en monniken. Lees verder
Havenkraan aan het Houtdok Om het industriële verleden van de vroegere havendokken in de verf te zetten, parkeerde de stad Gent verschillende oude havenkranen rond het water, waaronder de ST1-kraan aan het Houtdok. Lees verder
Blauwe havenkraan en grindbakken Een blauwe havenkraan domineert Dok Noord. Hij werd in 1973 gebouwd door de Boomse Metaalwerken en was de laatste kraan die aan het Handelsdok werd geplaatst. Lees verder
Opslagloodsen in de Voorhaven Bij de verdieping en verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen werd in 1885 de nieuwe Voorhaven uit de grond gestampt. Emile Braun, stadsingenieur en de latere burgemeester van Gent, ontwierp de nieuwe havenuitbreiding. Lees verder
Historische havenkraan vlak bij Torre de Belém Op een boogscheut van de Torre de Belém in de Portugese hoofdstad Lissabon, kom je voorbij deze historische havenkraan. Lees verder
Havenkranen langs de Schipperskaai In luttele jaren heeft de Schipperskaai, een verkeersvrije wandel- en fietspromenade, een ware metamorfose ondergaan met de bouw van een nieuwe stadswijk. Lees verder
Scheldekaai vol havenkranen Langs de oevers van de Scheldekaai in Antwerpen troepen een tiental havenkranen samen: ze vormen de grootste (museale) verzameling havenkranen ter wereld. Lees verder