Veertig jaar lang gulpte beton uit de enorme silo's van de betoncentrale van Inter-Beton aan het Handelsdok in Gent, maar begin 2009 stuurde Inter-Beton de fabriek op pensioen.

Blauwe havenkraan en grindbakken
Langs het oude Handelsdok in Gent vind je nog een 150 meter lange, betonnen zandbak.
11 januari 2020
Hier werd kort na de Tweede Wereldoorlog zand, grind en pyriet vanop schepen gelost en op vrachtwagens geladen.
Blauwe havenkraan

Een klus die vanaf 1973 geklaard zou worden door de blauwe havenkraan, de laatste kraan die aan het Handelsdok geplaatst werd en door de Boomse Metaalwerken gebouwd werd.
Eind 20ste eeuw vertrok zand- en grindhandelaar Kesteleyn en stonden de grindbakken en havenkraan te vervallen.
Net niet gesloopt
De havenkraan leek rijp voor de sloop maar werd uiteindelijk op de kop getikt door Hans De Neef, projectontwikkelaar van de ACEC-site, en gerestaureerd.

Het gevaarte werd verrold, kreeg een nieuw likje verf en tussen haar poten verscheen een vergaderruimte.
Grindbakken
De grindbakken zijn sinds 2012 omgebouwd tot recreatieve ruimtes, waar graffiti-artiesten legaal mogen spuiten.




Verapazbrug
Binnen enkele jaren zal ook deze plaats onherkenbaar veranderen, want hier wordt de Verapazbrug gebouwd, die het verkeer van de kleine stadsring via de Afrikalaan naar de Dampoort zal sturen. Langs Dok Zuid zal dan enkel nog lokaal verkeer rijden.
- Dok Noord: de blauwe kraan
- Vlaams Architectuurinstituut: grindbakken Oude Dokken
- Stad Gent: Oude Dokken - tijdelijke invullingen
Dok Noord 10, Gent