Blauwe havenkraan

Blauwe havenkraan en grindbakken

Blauwe havenkraan en grindbakken

Een blauwe havenkraan domineert Dok Noord. Hij werd in 1973 gebouwd door de Boomse Metaalwerken en was de laatste kraan die aan het Handelsdok werd geplaatst.

Zand- en grindhandelaar Kesteleyn zette de kraan in om zand, grind en pyriet vanop schepen te laden en te lossen. Eind twintigste eeuw vertrok Kesteleyn en bleef de blauwe kraan verlaten.

De havenkraan leek rijp voor de sloop maar werd uiteindelijk op de kop getikt door Hans De Neef, projectontwikkelaar van de ACEC-site, en gerestaureerd.

Het gevaarte werd verrold, kreeg een nieuw likje verf en tussen haar poten verscheen een vergaderruimte

Betonnen grindbakken

Onder de havenkraan bevindt zich een 150 meter lange, betonnen zandbak. In deze betonnen grindbakken werd bulkgoed gelost voordat het op vrachtwagens of schepen werd geladen.

 

Verapazbrug

De grindbakken werden in 2012 omgebouwd tot recreatieve ruimtes waar graffiti-artiesten legaal mochten spuiten. Nu zijn de grindbakken (althans tijdelijk) niet meer toegankelijk door de bouw van de Verapazbrug gebouwd, een autobrug over de Oude Dokken die het verkeer van de kleine stadsring via de Afrikalaan naar de Dampoort zal sturen. Langs Dok Zuid zal dan enkel nog lokaal verkeer rijden.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over