De Budabrug boven het kanaal van Willebroek

Budabrug

Budabrug over het kanaal van Willebroek

De Budabrug, een metalen ophaalbrug over het Willebroekkanaal, dateert van 1955. De prins van Luik, ofwel de latere koning Albert II, huldigde op 19 juni van dat jaar de nieuwe brug in.

De Budabrug overspant 33 meter en is 43 meter hoog waardoor ook zeeschepen de haven van Brussel kunnen binnenvaren. Ze werd gebouwd door Baume & Marpent, een metaalconstructeur uit Haine-Saint-Pierre bij La Louvière. 

De brug was oorspronkelijk enkel bedoeld voor treinverkeer. Begin twintigste eeuw legde de Chemin de Fer Industriel (CFI) langs het Kanaal van Willebroek een netwerk van spoorwegen aan om de industriële ontwikkeling te stimuleren. 

Sporen naar de Cokeries de Marly

Om de linkeroever van het kanaal te bedienen, meer bepaald de cokesfabriek Cokeries de Marly die er in 1932 werd opgestart, bouwde CFI rond 1935 een spoorbrug boven het kanaal, een voorganger van de huidige Budabrug. 

Oorlogsvernielingen

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd de brug vernield toen het Engelse leger zich in mei 1940 terugtrok. De Duitse bezetter zag al snel het belang in van de cokesfabriek van Marly en legde een houten hefbrug aan boven het kanaal die de bevoorrading van de cokesfabriek verzekerde.

Ook die brug was geen lang leven gegund. In de zomer van 1951 werd ze zo zwaar toegetakeld na een aanvaring tussen twee aken, dat ze moest worden afgebroken.

Bouw Budabrug

De huidige Budabrug verving de vernielde brug in 1955, maar raakte op haar beurt zwaar beschadigd nadat een schip ertegen beukte eind 2022.

Het scheepvaartverkeer vanuit Antwerpen naar de Brusselse haven was dagenlang gestremd, over de brug konden maandenlang geen auto's of vrachtwagens rijden.

Het Beleg van Buda

Hoe komt de brug nu aan haar naam? Het stalen gevaarte nam vermoedelijk de naam over van een nabijgelegen afspanning die Buda werd genoemd, een eerbetoon aan de stad Buda die in 1686 door de legers van de Heilige Liga en het Habsburgse Rijk werd veroverd op het Ottomaanse Rijk.

Het wapenfeit maakte in die tijd zo'n grote indruk in onze contreien dat verschillende herbergen, wijken ... zich Buda gingen noemen. Het verklaart waarom er ook een Budabrug in Kortrijk ligt.

Treinen, de bestaansreden van de Budabrug, zijn in de eenentwintigste eeuw in geen velden of wegen meer te bespeuren langs het kanaal. Met de sluiting van de Cokeries de Marly in 1993 en van Renault Vilvoorde in 1997 viel ook het doek voor het industriële spoornet.

De Budabrug daarentegen viert op 19 juni 2025 zijn 70e verjaardag. Het festival Border Buda dat van 20 tot 22 juni neerstrijkt in het postindustriële gebied voegt nog wat extra glans toe aan die verjaardag.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over