Tunnelaanloop

Tunnel van Huldange

Van spoortunnel tot vleermuishotel

Precies op de grens tussen België en Luxemburg werd in 1889 de tunnel van Huldange in gebruik genomen, de laatste horde voor goederentreinen die over de Vennbahn reden.

De Vennbahn werd gebouwd in opdracht van de Pruisische staat met als doel steenkool en ijzerertsen te vervoeren tussen het Ruhrgebied en het Groothertogdom Luxemburg.

Heuvels

De 800 meter lange tunnel van Huldange was bij zijn opening de langste tunnel van het Groothertogdom Luxemburg. De twee hoogste heuvels van het land, de 559 meter hoge Buergplaz en de één meter hogere Kneiff, flankeren hier het tracé van de Vennbahn. Om de heuvelkam te bedwingen, werd daarom een tunnel gegraven.

Steunmuren met rondbogen

De honderden meters lange sleuf tot aan het tunnelportaal wordt geflankeerd door steunmuren bestaande uit rondbogen. Dit deel van de Vennbahn, tussen Reuland en Troisvierges, werd in 1962 gesloten. 

Vleermuizen

Na jarenlange verwaarlozing, werd de Vennbahn begin deze eeuw heraangelegd als fietsverbinding. Ook de tunnel van Huldange zou toegankelijk worden gemaakt, maar bij de verkenning ervan werden unieke vleermuispopulaties aangetroffen in de donkere pijp. Daarom maakt de Vennbahn een omwegje en zijn de tunnels afgesloten voor het publiek.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je onbeperkt toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 39,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!