Het in 2016 gesloopte stationsgebouw van Hansbeke

Station Hansbeke

Verdwenen station van Hansbeke

Tot 2016 werd de spoorlijn richting kust in Hansbeke en Drongen geflankeerd door bijna identieke stationsgebouwen. Beiden zijn ze afgebroken voor de verbredingswerken aan spoorlijn 50A.

Het stationsgebouw van Hansbeke werd opgetrokken rond 1920 en maakte deel uit van een identieke drieling. De stations van Drongen en Eine lijken namelijk een kopie ervan. Typerend is het wolfsdak waarmee ze bekroond werden, een zadeldak met twee afgeschuinde vlakken aan beide zijden.

Maar zowel het stationsgebouw in Drongen als dat in Hansbeke zijn van de aardbodem verdwenen.

Het station van Hansbeke werd begin 2016 met de grond gelijk gemaakt omdat het in de weg stond voor de verdubbeling van de treinsporen tussen Gent en Brugge.

Bij de sloop werden de glazuren tegels met het opschrift Hansbeke uit de zijgevel gehaald om ze later in een nieuwe voetgangerstunnel te verwerken. Maar ze waren zodanig aangetast, dat hergebruik niet mogelijk bleek.

Wie nog een glimp wil opvangen van hoe de stations er ooit uitzagen, moet zich naar Eine begeven waar de derde telg van deze drielingstations door het oog van de naald is gekropen. In 2000 plande de NMBS de sloop ervan, maar het gebouw werd opgekocht en gerenoveerd. Het blijft als enige over en huisvest nu een verzekeringskantoor. 

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over