Spoorwegbrug over het Schipdonkkanaal

Spoorwegbrug over het Schipdonkkanaal

Spoorwegbrug in Eeklo onder het mes

De iconische hefbrug over het Schipdonkkanaal in Eeklo is van het toneel verdwenen. Of toch voor even. De bijna 80 jaar oude spoorwegbrug krijgt deze winter namelijk een grondige make-over.

Al sinds 1861 zijn Gent en Eeklo met elkaar verbonden via spoorlijn 58. Na de aanleg van een spoorbrug over het Schipdonkkanaal konden reizigers een jaar later ook verder reizen tot in Maldegem.

Bestemming (Zee)Brugge

In 1863 opende het laatste stukje van deze lijn, namelijk vanuit Maldegem tot in Brugge. De spoorlijn tussen beide haltes werd amper een eeuw later, in 1958, gesloten, opgebroken en vervangen door een fietspad, de Abdijenroute. De sporen tussen Eeklo en Maldegem ontsprongen de dans omdat de NMBS de aanleg van een goederenspoorlijn tussen Eeklo en Zeebrugge overwoog. Het plan kwam nooit van de grond, in 1988 werd het tracé definitief opgeheven.

Toch bleven er treinen rijden. Het traject tussen Maldegem en Eeklo werd vanaf 1989 namelijk door de Stoomtrein Maldegem-Eeklo uitgebaat als museumlijn. Om vanuit hun uitvalsbasis in Maldegem het station van Eeklo te bereiken, moeten de treinen de heropgebouwde hefbrug over het Schipdonkkanaal oversteken. De oorsrponkelijke brug werd bij de start van de Tweede Wereldoorlog opgeblazen met als doel de Duitse opmars te vertragen. De huidige brug dateert van 1947.

Hefbrug

Wanneer schepen over het kanaal passeerden, kon de brug worden opgetild. De contragewichten die nog altijd aan de heftorens slingeren, zorgden voor een minder zware belasting van het hefmechanisme.

Twee lieren flankeren de brug. Hier werden de stalen kabels op- en afgerold die verbonden waren met de brug bij het openen en sluiten ervan.

De brug is vandaag een schoolvoorbeeld van een hefbrug voor treinverkeer die daarom begin deze eeuw werd beschermd als monument. Maar beschermd betekent nog niet altijd dat iets ook gerestaureerd is. Na bijna 80 jaar bleek de brug toe aan een grondige restauratie. In de winter van 2025 werd de hefbrug daartoe ontmanteld.

Originele kleur

De wintermaanden zijn een ideaal moment voor deze werken aangezien de wekelijkse toeristische stoomtreinritten dan stilliggen. Na een structurele en cosmetische ingreep, wordt de brug begin 2026 teruggeplaatst. De hefbrug krijgt onder meer zijn oorspronkelijke blauwgrijze kleur terug in plaats van het huidige likje lichtgroene verf. 

De hele make-over zal de vereniging Stoomtrein Maldegem-Eeklo een slordige 750.000 euro kosten. Je kan nog altijd doneren voor het behoud van de brug.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je onbeperkt toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 39,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over