Identieke watertorens langs de sporen

Watertorens Schijnpoort

Identieke tweeling langs het ringspoor

Al sinds 1854 is Antwerpen per spoor met Nederland verbonden. De treinen wurmden zich in de begindagen op straatniveau door de Antwerpse binnenstad. Niet ideaal. De stoomlocomotieven zorgden tijdens hun passage immers voor veel lawaai- en geurhinder.

Om het centrum minder te belasten, werd in 1873 een oostelijk ringspoor aangelegd. De treinen maakten via de voormalige stations Borgerhout, Zurenborg en Stuyvenberg een lus rond het stadscentrum.

Maar ook het Ringspoor bleek niet feilloos te zijn. Aan de spoorwegovergangen was het vaak aanschuiven geblazen. Daarom werden de sporen in 1899 op een verhoogde berm gelegd. De twee watertorens die zij aan zij op deze spoorberm staan, dateren uit deze periode.

Het water in de metalen reservoirs was bedoeld voor de spoorwegmaatschappij, onder meer voor de bevoorrading van de stoomlocomotieven die toen nog heer en meester waren. Eens het stoomtijdperk voorbij was, stonden de watertorens er verloren bij. Ze werden in 1985 beschermd als monument en als stadsgezicht, maar dat kon de verloedering niet stoppen.

Beide Intze-waterkuipen, vernoemd naar de Duitse ingenieur Otto Intze, waren roestbruin gekleurd. Een carwash aan de voet van de torens ontsierde het monument, terwijl junkies in 2008 de torens kraakten. Pas in 2008 volgde een grondige renovatie van beide torens.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over