Een twee kilometer lange, honderd meter brede strook spoorbundels: dat was het rangeerstation Tempelhof, in gebruik sinds het einde van de 19de eeuw.

Tour et Taxis
Honderden arbeiders en bedienden krioelden honderd jaar geleden door elkaar op de perrons van het goederenstation Tour & Taxis aan de Havenlaan in Brussel.
25 maart 2019
Het was dan ook het grootste goederenstation van Europa toen het begin juni 1907 opende: de glazen daken boven de perrons overkapten maar liefst twee kilometer treinsporen, goed voor dagelijks 1.400 wagons.
Tour & Taxis vormde de schakel tussen het spoorwegverkeer en de scheepvaart in de haven van Brussel.
Jubelfeestbrug

Eens de treinen het goederenstation verlieten, doken ze onder de Jubelfeestbrug naar een aftakking van spoorlijn 28.
De sporen zijn opgebroken en vervangen door het park L28.
De opkomst van het vrachtverkeer en de tanende industrie deden het station de das om. In 1994 werd het goederenstation uiteindelijk gesloten.
Herontwikkeling

De pakhuizen, waaronder het Koninklijk Pakhuis, hebben een tweede leven gekregen. Momenteel wordt het goederenstation grondig onder handen genomen.
Watertoren en stroomcentrale
Toch vind je her en der nog sporen van het oude station. Zoals de watertoren in art nouveau-stijl. Hier konden stoomlocomotieven bijtanken. Sinds 1957 is de watertoren buiten gebruik.
Ernaast vind je nog de elektriciteitscentrale die het hele station van stroom voorzag.


Het sorteerstation, het hart van het goederenstation, raakte zwaar beschadigd na een brand in de jaren 90 en is sindsdien dakloos.



- ETWIE: NMBS verkoopt watertoren Thurn & Taxis
- Inventaire du patrimoine industriel Bruxelles: site Tour & Taxis
- Park L28
- Tour & taxis: la gare Maritime
- Wikipedia: Thurn en Taxis (Brussel)
Havenlaan, Brussel