De in 1873 aangelegde spoorlijn 63 tussen Kortemark en Ieper toont je nog de sporen van bloedige slagvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Spoorlijn 150
Eind negentiende eeuw werd tussen Tamines en Mettet, beiden in de provincie Namen, spoorlijn 150 aangelegd. Treinen rijden er al sinds de jaren zestig niet meer, wel nog fietsen.
13 januari 2022
Een deel van spoorlijn 150 wordt namelijk geflankeerd door een fietspad, één van de verkeersluwe verbindingen die deel uitmaken van het Waalse RAVeL-netwerk.
Aangezien een deel van de sporen niet opgebroken werd, kan je vanuit het voormalige station Warnant of Falaën ook met een draisine (spoorfiets) over de sporen rijden.


Je doorkruist twee tunnels en steekt verschillende keren de loop van de Molignée over. De spoorlijn volgt kilometerslang de vallei van het stroompje.
Kalksteenovens
Behalve spoorwegerfgoed, kom je ook industrieel erfgoed tegen, namelijk de resten van de kalksteenovens van de 'Carrières et Fours à chaux à Haut-le-Wastia'.

Spoorlijn 150 passeert aan de voet ervan en bleef ook na de sluiting voor reizigersverkeer kalk en stenen af- en aanvoeren. Na de sluiting van de kalkovens verdwenen de gasketels en passerelles boven de sporen, enkel de ruïnes van de ovens hielden zich overeind.
Kasteel van Montaigle
Ter hoogte van Falaën scheert het spoor rakelings langs de ruïnes van Château de Montaigle. Het kasteel werd begin veertiende eeuw opgetrokken op een rotspunt, maar de burchtheren sloegen in 1554 op de vlucht toen het Franse leger van koning Hendrik II naderde. De Fransen plunderden het kasteel en staken het in brand. De ruïnes ervan kan je tijdens de zomermaanden elke dag bezoeken.


- Historical Railway Data: Lijn 150: Tamines - Jemelle
- Ravel Wallonie: Ligne 150 (A) de Anhée à Aisemont (Fosses-la-Ville)
- Les industries du fond de Floye. Haut-le-Wastia
- De railbikes van de Molignée