watertoren van Denderleeuw

Watertoren van Denderleeuw

Watertoren Denderleeuw onder de sloophamer

Eind 1966 pufte de laatste stoomtrein in officiële dienst over de Belgische sporen. Station Denderleeuw was het eindstation. Niet toevallig vind je daar nog een laatste verwijzing naar het tijdperk van de stoomtreinen.

Tussen de sporen staat namelijk een watertoren om stoomtreinen te bevoorraden. De watertoren werd in 1925 opgericht, de Intze-kuip bovenop de pyramidale sokkel werd gevuld met gezuiverd water uit de Dender.

De naam van de waterkuip verwijst naar de Duitse waterbouwkundige ingenieur Otto Intze. Hij ontwierp de waterbak van watertorens op zo'n manier dat een slanke draagconstructie mogelijk werd. In de betonnen kuip van Denderleeuw paste zo'n 300 m³ water.

Skeletbouw

De watertoren van Denderleeuw had een bijna identieke tweelingbroer bij het station van Doornik, maar dat exemplaar sneuvelde al in de jaren tachtig. 

Wat dit type watertorens uit de jaren 1920 uniek maakte, was de skeletbouw die werd opgevuld met metselwerk en de verticale ribben die doorliepen tot onder de bodem van de uitkragende kuip.

Zoektocht

Al decennia stond de watertoren van Denderleeuw er ongebruikt bij. Weliswaar zocht de gemeente Denderleeuw een nieuwe invulling, maar die pogingen werden doorkruist door de slechte toegankelijkheid van de watertoren. Hij staat namelijk pal tussen de sporen.

Mislukte afbraak

De NMBS heeft vorig jaar een sloopvergunning aangevraagd omdat de vervallen toestand volgens hen niet langer houdbaar is en de veiligheid in het gedrang komt. De spoorwegmaatschappij legde protesten naast zich neer, want in het laatste weekend van februari 2024 was de afbraak van de watertoren gepland.

De sloop liep niet zoals gepland. Blijkbaar was de watertoren toch steviger dan verwacht, waardoor de sloopwerken zijn uitgesteld. In het pinksterweekend van 7, 8 en 9 juni 2025 volgde een nieuwe, geslaagde poging.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over