Liften voor koetsen en auto's

St. Pauli-Elbtunnel

Verkeer onder de Elbetunnel

In 1911 werd een halve kilometer lange voetgangers- en autotunnel gegraven die het centrum van Hamburg verbindt met de haven aan de overkant van de rivier de Elbe.

9 juli 2022

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer dan vierduizend arbeiders werkten mee aan de bouw ervan, weliswaar in benarde omstandigheden. Om waterindringing te vermijden, werd perslucht in de ondergrondse werf geblazen. Drie arbeiders bekochten de drukverschillen met hun leven, vierenzeventig werden ernstig gewond.

Na vier jaar graven werd de technische sensatie van het moment - de eerste grote onderwatertunnel op het Europese vasteland, op 7 september 1911 feestelijk geopend.

Liften

Aan beide zijden van de Elbe werden trappen en personenliften geïnstalleerd waarmee vooral havenarbeiders vierentwintig meter konden afdalen om de tunnel te doorkruisen.

Wie met paard en kar op stap was, draafde de tunnel niet binnen via een oprit, maar moest met een van de vier voertuigliften naar beneden worden getakeld. Ook auto's en kleinere vrachtwagens maakten gebruik van de nauwe tunnel.

Aan de andere kant van de Elbe brachten liften de voertuigen weer naar de begane grond waar ze het liftgebouw konden verlaten via houten poorten.

Tunnels

De beide tunnelbuizen hebben een diameter van zes meter. In die beperkte ruimte zit een 1,9 meter brede rijbaan gekneld tussen twee voetpaden.

Door renovatiewerken aan de tunnels werd het autoverkeer sinds juni 2019 voorlopig geweerd. Tot dan reden dagelijks nog een honderdtal auto's door de tunnel.

Weliswaar mochten nooit meer dan vijf voertuigen tegelijk in de tunnel, moest er tolgeld worden betaald en was er toezicht aan de liftdeuren. Voor fietsers en voetgangers blijft de oude tunnel wel dag en nacht toegankelijk.

Sowieso had de oude Elbetunnel al aan belang ingeboet voor het autoverkeer. In 1975 opende namelijk een nieuwe tunnel drie kilometer ten westen van de St. Pauli-Elbtunnel die meer dan 140.000 voertuigen per dag te slikken krijgt. De St. Pauli-Elbtunnel is sinds 2003 beschermd als monument

Delen op Facebook Delen op Twitter

Meer artikels over