Het viaduct van Varsenaere, vlakbij Brugge, werd in 1976 iets te optimistisch gebouwd voor de snelwegverbinding E403/A17 tussen Zeebrugge en Doornik.

Route de la Laine
Automobilisten die over de Route de la Laine (RN518) in Moeskroen wilden bollen, moesten meer dan tien jaar geduld oefenen. Pas in 2021 werd de brugrotonde boven de nieuwe weg afgewerkt.
8 december 2015
In 2010 werd de eerste spade in de grond gestoken. Bedoeling was om via een 2,3 kilometer lange ringweg ten zuiden van de stad het centrum van Moeskroen te ontlasten en zowel de eigen industriezone als de Franse grenssteden sneller toegang te geven tot de snelweg E403 (A17). Tot begin 2015 was er door de precaire budgettaire situatie slechts een kilometer van de weg aangelegd.


Leven in de brouwerij
In juni 2015 kwamen de werken in een stroomversnelling. Reden: indien het gros van de werken niet voor eind 2015 was afgerond, moest het Waals gewest een deel van de Europese subsidies ervoor terugstorten. Het Europese fonds Feder hoestte 40% van de kosten van de Route de la Laine op.

Brugrotonde
Dat wilde nog niet zeggen dat er al verkeer over het asfalt daverde. De ringweg was namelijk jarenlang doormidden geknipt door de drukke Chaussée de Luingne.


De bouw van een brugrotonde om de N518 aan te sluiten op Chaussée de Luingne moest het sluitstuk worden van de nieuwe weg, maar liet jaren op zich wachten.

In 2021 geopend
De schepen van mobiliteit hoopte dat er eind 2017 eindelijk auto's rijden op de Route de la Laine. De burgemeester van Moeskroen was iets voorzichtiger en liet 2018 vallen, 10 jaar nadat de Waalse overheid het licht op groen zette voor het tracé. Uiteindelijk duurde het tot 2021 vooraleer de Route de la Laine werd opengesteld voor verkeer.
Aan de overkant van de grens, in Frankrijk, werd een decennium lang halsreikend uitgekeken naar de afwerking van de Route de la Laine op Belgisch grondgebied. De verbindingsweg tussen Roubaix tot aan de grens werd in 2004 plechtig geopend.



Rijstroken
Ondanks de beperkte budgetten, is de nieuwe weg gebouwd op de groei. De RN518 telt 2 x 2 rijstroken, maar slankt ter hoogte van de spoorbrug af tot twee rijstroken.



Alle foto's dateren van 2015, toen de weg er nutteloos bijlag. De Route de la Laine werd in 2021 afgewerkt en opengesteld voor het verkeer.