Het viaduct van Varsenaere, vlakbij Brugge, werd in 1976 iets te optimistisch gebouwd voor de snelwegverbinding E403/A17 tussen Zeebrugge en Doornik.

Nutteloze brug
Minder files en minder vrachtwagens door het centrum. Aan nobele bedoelingen geen gebrek toen de burgemeester van een Waalse gemeente begin deze eeuw plannen ontvouwde om een nieuwe, drie kilometer lange bypass aan te leggen tussen het op- en afrittencomplex van de snelweg en het industriepark.
20 augustus 2022
In 2014 zette de Waalse Overheidsdienst voor Mobiliteit het licht op groen voor de bouw ervan. Er werd onder meer geld vrijgemaakt uit het Plan Marshall 2.vert.
Boven een eenzaam boerenwegje werd in 2016 prompt begonnen met de bouw van een brug, ook al was het tracé van de bypass nog niet definitief vastgelegd. Vooral de landbouwers van de gemeente lagen dwars: zij zagen hun kostbare landbouwgrond alsmaar meer inkrimpen.


Zijspoor
De gemeenteraadsverkiezingen van 2018 brachten een nieuwe meerderheid in het zadel die veel minder happig was op de bypass. Het project belandde op een zijspoor en nog geen jaar later begroef het Waals Gewest de plannen voorgoed: het was te duur en vergde te veel landbouwgrond.

Intussen was ruim 3,8 miljoen euro geïnvesteerd in het onderzoek, plannen en de brug zelf. Vandaag herinnert alleen nog de nutteloze brug aan de ambitieuze plannen van weleer.

