Het viaduct van Varsenaere, vlakbij Brugge, werd in 1976 iets te optimistisch gebouwd voor de snelwegverbinding E403/A17 tussen Zeebrugge en Doornik.

N60 in Anvaing: ongebruikte vierbaansweg
Een 700 meter lange ophoging, hier en daar een spat asfalt en twee nutteloze viaducten: auto's zullen er niet meteen rijden op de vierbaansweg van de N60 in Frasnes-lez-Anvaing.
22 juli 2014
De gewestweg N60 verbindt Gent, via Ronse, met het Waalse Péruwelz. Net voorbij Ronse, in Frasnes-lez-Anvaing, werd in 1984 de eerste spade in de grond gestoken voor de bouw van een vierbaansweg (2 x twee rijstroken). Daarmee zou een van de missing links op het traject aangepakt worden.
Ronse hoopte immers al jaren om aangesloten te worden op het snelwegnet, namelijk de A8 tussen Halle en Doornik. Daarom moest de tien kilometer lange N60 tussen Ronse en de snelweg ontdubbeld worden.


Twee jaar lang werd er gewerkt en het resultaat was ronduit spectaculair. Tussen de velden rees een twee kilometer lange strook asfalt uit de grond, een spoortunnel en twee bruggen. Maar auto's reden er nooit over. Toen het ministerie van Openbare Werken in 1989 gefederaliseerd werd, schrapte het Waalse Gewest prompt de snellere aansluiting tussen Ronse en de A8.
De vierbaansweg werd daardoor nooit afgewerkt of aangesloten op de bestaande N60 (op de meeste plaatsen een tweebaansweg zonder middenberm).
Viaducten en spoortunnel
De nutteloze weg ligt bovenop 2 speciaal gebouwde viaducten.

1) Een meer dan 50 meter lange tunnel om de voormalige spoorlijn 86 tussen Ronse en Leuze te overbruggen. Net na de bouw van de tunnel schrapte de NMBS de reizigersdienst op het tracé, de laatste goederentrein denderde er in 1998 voorbij.
2) Een brug over een amper gebruikte lokale weg.

Douglas de Coninck becijferde in Blijvende Blunders dat het nutteloze complex een slordige 500 miljoen Belgische frank gekost heeft (12,5 miljoen euro).
Nieuwe nutteloze werf in de steigers
In Ronse worden ondertussen plannen gesmeed om de N60 rond de stad om te leiden, wat de bouw van een 5,5 kilometer lange nieuwe weg vereist.
Tegenstanders hebben zich verenigd in "Geen streep door Ronse" en krijgen overigens de steun van de burgemeester Jean-Luc Crucke (MR) van Frasnes-lez-Anvaing, die aangeeft dat de missing link op zijn grondgebied nooit afgewerkt zal worden.
Toch duikt de doortrekking van de N60 ook op in het Vlaams Regeerakkoord 2014-2019 als prioritair PPS-infrastructuurproject.


- Literatuur: Blijvende Blunders (Douglas de Coninck)
- N60: Geen streep door Ronse