Een huis in de schaduw van het viaduct

Viaduct van Vilvoorde

Een blik onder het viaduct van Vilvoorde

Acht jaar lang staat het viaduct van Vilvoorde in de steigers voor een grondige renovatie. Iedereen heeft wel al eens over het viaduct gereden, maar wat zit er eigenlijk verscholen onder dat viaduct?

Het 1700 meter lange viaduct werd tussen 1974 en 1978 niet zomaar gebouwd. Het viaduct, dat een onontbeerlijke schakel vormt van de Brusselse Ring, voert je over een pak hindernissen, waaronder het Zeekanaal Brussel-Schelde, maar ook over de Zenne, de vroegere Renault-fabriek en de spoorlijn tussen Brussel en Mechelen.

Waterwegen

De eerste hordes die het viaduct neemt, zijn twee waterwegen. Eerst steekt het viaduct het Zeekanaal Brussel-Schelde over. Het kanaal moet met zijn meer dan vierhonderd jaar op de teller een van de oudste bevaarbare kanalen van ons land zijn. 

Zeker nadat het kanaal in de jaren 1960 werd verbreed, bleek een viaduct geen overbodige luxe. Verderop langs het kanaal werden hefbruggen gebouwd zoals in Humbeek of Willebroek.

De tweede waterweg is de Zenne die weliswaar iets minder spectaculair is om te overbruggen. De Zenne ontspringt in Zinnik en stroomt via Brussel (waar ze bijna volledig overwelfd is) richting Vilvoorde. Daar komt ze weer aan de oppervlakte en kabbelt ze parallel met het zeekanaal om verderop uit te monden in de Dijle.

Station Buda

Na het zeekanaal en de Zenne, trotseert het viaduct een derde obstakel: spoorlijn 25 tussen Brussel-Noord en Antwerpen. Even voor het viaduct ligt het treinstation Buda dat je trakteert op een panoramisch uitzicht op het viaduct van Vilvoorde.

Industrieterrein

Het viaduct overbrugt ten slotte ook nog enkele wegen, zoals de Harensesteenweg en de Schaarbeeklei. Foto's nemen van de huizen en bedrijven die zich langs die wegen uitstrekken, is bijna onmogelijk zonder dat het viaduct zich aan de horizon photobombt. 

Rookwolk

Het bekendste bedrijf waarover het viaduct van Vilvoorde zijn schaduw wierp, was Renault Vilvoorde, een autofabriek die in 1997 werd gesloten. 

Maar ook de verdwenen cokesfabriek van Marly is een kanshebber: bij de sloop van de destillatietorens vatte de fabriek vuur en was het viaduct eind 2003 dagenlang in een stinkende nevel gehuld. Sowieso was het aangeraden om je autoruit dicht te draaien toen de fabriek nog actief was.

Brooklin

De schaarse plaatsen onder het viaduct die nog niet zijn bedolven onder fabrieken, spoorwegen of wegen, krijgen de komende jaren misschien een nieuwe invulling.

Projectontwikkelaar Uplace is er al jaren op gebrand om de werkwinkelwijk Broeklin te bouwen op een stuk industrieterrein ter hoogte van Vilvoorde.

Werken aan het viaduct van Vilvoorde

In 1978 daverden de eerste vrachtwagens en auto's over het viaduct. Intussen zijn dat er dagelijks honderdvijftigduizend. Meer dan dat de ingenieurs zich in de jaren zeventig ooit konden voorstellen. Daardoor liep het beton al behoorlijk veel slijtage op. 

De werken spitsen zich toe op het vernieuwen van het asfalt, de stalen draagconstructie en de betonplaat waarop de weg rust. De werken moeten in 2031 zijn afgerond.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over