De onderkant van de Goedingebrug

Goedingebrug

Bejaarde brug over de Leie

Met de bouw van de Goedingebrug over de Leie in Baarle verdween de laatste hindernis om de E40-snelweg tussen Sint-Denijs-Westrem en Drongen te openen voor het verkeer.

Al in 1947 werden de pijlers en landhoofden opgetrokken ter hoogte van de Leieboorden in Baarle, maar het duurde tot 1950 vooraleer de brug zelf werd aangelegd.

IJzeren brug

Oorspronkelijk was sprake van de bouw van een ijzeren brug, maar in plaats daarvan werd 'een sierlijke boogbrug in spanbeton' aangelegd.

De eerste versie van de Goedingebrug was honderd meter lang en 28 meter breed. De bouw duurde tweehonderdvijftig werkdagen. Krantenlezers werden van de voortgang uitgebreid op de hoogte gehouden. 

'De werken aan de boogbrug over de Leie die binnen twee maanden gereed zal zijn', schreef De Standaard in oktober 1950 bij een foto van de brug die in de stellingen stond.

Verbreed

Dankzij de brug over de Leie kon in 1951 een nieuwe reep snelweg van 5 kilometer worden opengesteld voor het verkeer. In de jaren zeventig werd de Goedingebrug verbreed om drie rijstroken per rijrichting mogelijk te maken. 

Fiets- en wandelbrug

Ook fietsers en wandelaars maken trouwens gebruik van de brug om de Leie over te steken. Aan de onderzijde ervan werd een fiets- en voetgangersbrug opgehangen aan metalen staven. Trappen vanop beide brughoofden brengen je op deze brug en bespaart fietsers en voetgangers een omweg van meerdere kilometers.

Afbraak

Na ruim zeventig jaar is de Goedingebrug echter aan vernieuwing toe. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de brug de hoogste prioriteit gegeven om te vernieuwen.

In plaats van de boogbrug te renoveren, wordt de hele constructie afgebroken en vervangen door een nieuwe, nog bredere brug. Er wordt namelijk rekening gehouden met een verbreding tot vier rijstroken per rijrichting.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte 30 miljoen euro vrij voor de herstelling of vervanging van vier krakkemikkige bruggen, waaronder de Goedingebrug. De werken staan gepland voor 2025.

Tunnel of brug?

Eerst moet nog een andere knoop worden ontward. Buurgemeente Sint-Martens-Latem stelt namelijk voor om een tunnel onder de Leie aan te leggen zodat de natuur in de Leievallei weer kan opleven en het geraas van de snelweg voorgoed verdwijnt, maar dat plan is nog verre van goedgekeurd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over