In het leeggelopen havengebied rond de Gentse havendokken is sinds 2004 een stadsvernieuwingsproject op gang getrokken.

Loodsen Voorhavenkaai
Een jaar of tien geleden stonden ze er zo bij, de drie loodsen aan de Voorhavenkaai. Intussen zijn ze een voor een opgeknapt.
30 november 2019
De Gentse industrie was tijdens de negentiende eeuw sterk afhankelijk van goeie transportwegen voor de import en export, vandaar de bouw van een nieuwe havenkaai in de Voorhaven.
Via een aftakking van de spoorlijn tussen Gent-Dampoort en Eeklo reden goederentreinen het havencomplex op en af, sporen die je tot op vandaag terugvindt.
Loodsen




Blikvangers zijn de oude loodsen die de kaai flankeerden, een ontwerp van Emile Braun. In de jaren zeventig van de twintigste eeuw kwamen ze leeg te staan. De Voorhaven raakte in verval.
Twee loodsen gingen eind twintigste eeuw tegen de grond, de bescherming van de Voorhaven in 1996 redde de overblijvende loodsen van de sloophamer. De voorbije jaren zijn de loodsen een voor een opgeknapt en ze geven nu onderdak aan lofts en kantoren.

De uitgeklede loodsen, voor hun herbestemming, tonen nog de metalen skeletbouw, met hun gietijzeren kolommen en vakwerkliggers.
Van de havenkranen blijven er nog twee over langs loods 20.


- Gent.be: herinrichting Voorhaven
- Inventaris Onroerend Erfgoed: Voorhavenlaan
- UGent: Ontwerpend onderzoek: compacte woningbouw in loods 22 - Voorhaven Gent
Voorhavenkaai, Gent