Het is stil in de oude haven van Gent. Het was ooit anders: tot in de 20ste eeuw vormden de Oude Dokken het hart van de Gentse haven en domineerde een tiental havenkranen de skyline.

Loodsen Voorhavenkaai
Een jaar of tien geleden stonden ze er zo bij, de drie loodsen aan de Voorhavenkaai. Intussen zijn ze een voor een opgeknapt.
30 november 2019
De Gentse textielindustrie, met kleppers als de Hemptinne, La Lys en Parmentier, beleefde eind 19de eeuw een bloeiperiode.
De fabrieken waren sterk afhankelijk van goeie transportwegen voor de import en export, vandaar de bouw van een nieuwe havenkaai in de Voorhaven.
Via een aftakking van de spoorlijn tussen Gent-Dampoort en Eeklo reden goederentreinen het havencomplex op en af, sporen die je tot op vandaag terugvindt.
Katoenloodsen




Blikvangers zijn de oude katoenloodsen, die de kaai flankeerden, een ontwerp van Emile Braun. In de jaren 70 van de twintigste eeuw kwamen ze leeg te staan doordat de textielindustrie wegkwijnde. De Voorhaven raaakte in verval.
Twee loodsen gingen eind 20ste eeuw tegen de grond, de bescherming van de Voorhaven in 1996 redde de overblijvende loodsen van de sloophamer. De voorbije jaren zijn de loodsen een voor een opgeknapt en geven nu onderdak aan lofts en kantoren.

De uitgeklede loodsen, voor hun herbestemming, tonen nog de metalen skeletbouw, met hun gietijzeren kolommen en vakwerkliggers.
Van de havenkranen blijven er nog twee over langs loods 20.


- Gent.be: herinrichting Voorhaven
- Inventaris Onroerend Erfgoed: Voorhavenlaan
- UGent: Ontwerpend onderzoek: compacte woningbouw in loods 22 - Voorhaven Gent
Voorhavenkaai, Gent
Advertenties