Schoorsteen dieselcentrale in Gent

Dieselcentrale Gent

Een baken in de oude haven van Gent

In 1967 werd de Gentse stedelijke elektrische centrale uitgebreid met een nagelnieuw gebouw dat onderdak gaf aan drie reusachtige dieselmotoren.

De eerste dieselmotor om stroom op te wekken had een vermogen van 21 MW en was toen de grootste dieselmotor ter wereld. Leverancier was de vlakbij gelegen constructeur ACEC die de 23 meter lange motor bouwde onder licentie van MAN. Om de dieselgassen uit te stoten, werd de centrale bekroond met een 102 meter hoge schoorsteen, een baken in Gent.

Door de grote stijging van de olieprijzen werd de dieselcentrale vanaf 1981 alleen nog gebruikt bij pieken in het stroomverbruik. In 2007 schakelde stroomproducent EDF Luminus de dieselgroepen uit en verving ze door twee gasturbines. Sindsdien is ook de uitstoot van vervuilende stoffen, waaronder zwaveldioxide en stikstofoxiden, sterk verminderd.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!