De hoogovens van Belval in Esch-sur-Alzette zijn de laatste relicten van de staalindustrie in het Groothertogdom Luxemburg. In 1997 werd de staalfabriek voorgoed stilgelegd om enkele jaren later als een feniks uit zijn as te herrijzen.

Kabelbaan Öttingen-Differdinge
Van de kabelbaan tussen de ijzermijn in het Franse Öttingen en de hoogovens van Terres Rouges in Differdange blijven slechts nog een dozijn pylonen over.
12 september 2022
De twaalf kilometer lange kabelbaan om ijzerertsen te vervoeren werd in 1906 gebouwd. De Hauts-Fourneaux et Aciéries de Differdange klopte aan bij Pohlig, een bedrijf uit Keulen van ingenieur Julius Pohlig. Zijn firma was gespecialiseerd in de bouw van kabelbanen om ertsen en steenkool van hot naar her te brengen.
De kabelbaan stak drie keer de grens over tussen Frankrijk en Luxemburg en overspande verschillende wegen en spoorwegen. Bakken met elk meer dan een ton ertsen aan boord zeilden tegen een snelheid van 8 kilometer per uur richting hoogovens.




Begin jaren zeventig sloot de ertsmijn van Ottingen en werd een deel van de kabelbaan buiten gebruik gesteld, in 1980 volgde de definitieve sluiting en ontmanteling. Van de 144 pylonen die de kabels ondersteunden, zijn nog een tiental exemplaren bewaard.



- Rail.lu: Drahtseilbahn Öttingen - Differdingen
- Differdange.lu: Als das Eisenerz durch die Luft kam (web archive)
- Kayldall.lu: le télépherique entre Ottange et Differdange
Parkeer aan het einde van de Rue Jean-Pierre Bausch in Esch-sur-Alzette (Luxemburg).