Formule 1-circuit van Nijvel

Formule 1-circuit van Nijvel

Formule 1-circuit van Nijvel

Op het futuristische circuit van Nijvel vond op 4 juni 1972 en 12 mei 1974 de GP Formule 1 van België plaats. Beide keren ontkurkte Emerson Fittipaldi de champagne. Vandaag blijft er niets meer van over.

De bouw van het circuit van "Nivelles-Baulers" moest een veilig alternatief bieden voor het (indertijd) dodelijke circuit in Spa-Francorchamps. Maar door de brede uitloopstroken en de korte rondjes van 3,7 kilometer, bleek Nijvel niet enkel veilig, maar ook saai, én in slechte financiële papieren te zitten.

Nadat Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en Jody Scheckter voor de laatste keer de zwartwitgeblokte vlag passeerden in 1974, kwam de formule 1 nooit meer terug naar Nijvel.

Circuit van Nijvel

Nijvel

3,721 km
1971-1981

500 meter

Industriecultuur.be - © OpenStreetMap contributors

De bouw van het circuit van "Nivelles-Baulers" moest een veilig alternatief bieden voor het (indertijd) dodelijke circuit in Spa-Francorchamps. Maar door de brede uitloopstroken en de korte rondjes van 3,7 kilometer, bleek Nijvel niet enkel veilig, maar ook saai, én in slechte financiële papieren te zitten.

Nadat Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en Jody Scheckter voor de laatste keer de zwartwitgeblokte vlag passeerden in 1974, kwam de formule 1 nooit meer terug naar Nijvel.

Schumacher en Senna

Het circuit kreeg een nieuw leven als kartingbaan: hier kruiste het pad van Michael Schumacher in 1980  er een eerste keer met dat van Ayrton Senna, 2 kartpiloten die later allebei tot wereldkampioen gekroond werden in de Formule 1.

In 1981 speelde Nijvel definitief zijn licentie kwijt, maar tijdens de weekends werden er nog illegale races georganiseerd.

Volledig gesloopt

De sloop van de pits en de controletoren luidde in 1999 de verbouwing van het circuit tot industriezone in. Het (heraangelegde) stratenplan volgt nog grotendeels het traject van het circuit.

Enkel het zuidoostelijke gedeelte van het circuit, vanaf het rechte stuk na bocht 5 tot de start/finish, was nog een tijdlang authentiek (en ongebruikt). Zo zag je er nog het 500 meter rechte stuk na bocht 5, dat de piloten in enkele seconden naar de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6 bracht, maar ook dat gedeelte werd in 2020 opgeruimd. Van het circuit blijft vandaag dus niets meer over.

De kerbstones in de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6.

Voorbij bocht 6 ging het circuit terug een honderdtal meter rechtdoor tot aan bocht 7, een laatste bocht van 180° om terug te keren naar het 1,1 kilometer lange rechte stuk langs de start/finish.

Voorbij de voormalige bocht 7 kreeg je de laatste rechte lijn in zicht. Tussen het gras, struiken en mos ontwaarde je nog net de resten van het lange rechte stuk, dat de racers naar de start/finish leidde.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over