Tot diep in de jaren 80 zijn raceauto's de baas op de ovaalvormige Almaring, een 750 meter lang circuit in het Duitse Ruhrgebied.

Formule 1-circuit van Nijvel
Op het futuristische circuit van Nijvel vond op 4 juni 1972 en 12 mei 1974 de GP Formule 1 van België plaats. Beide keren ontkurkte Emerson Fittipaldi de champagne. Vandaag blijft er niets meer van over.
4 juni 2015
De bouw van het circuit van "Nivelles-Baulers" moest een veilig alternatief bieden voor het (indertijd) dodelijke circuit in Spa-Francorchamps. Maar door de brede uitloopstroken en de korte rondjes van 3,7 kilometer, bleek Nijvel niet enkel veilig, maar ook saai, én in slechte financiële papieren te zitten.
Nadat Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en Jody Scheckter voor de laatste keer de zwartwitgeblokte vlag passeerden in 1974, kwam de formule 1 nooit meer terug naar Nijvel.

Nijvel
3,721 km
1971-1981
500 meter
Industriecultuur.be - © OpenStreetMap contributors
De bouw van het circuit van "Nivelles-Baulers" moest een veilig alternatief bieden voor het (indertijd) dodelijke circuit in Spa-Francorchamps. Maar door de brede uitloopstroken en de korte rondjes van 3,7 kilometer, bleek Nijvel niet enkel veilig, maar ook saai, én in slechte financiële papieren te zitten.
Nadat Emerson Fittipaldi, Niki Lauda en Jody Scheckter voor de laatste keer de zwartwitgeblokte vlag passeerden in 1974, kwam de formule 1 nooit meer terug naar Nijvel.
Schumacher en Senna
Het circuit kreeg een nieuw leven als kartingbaan: hier kruiste het pad van Michael Schumacher in 1980 er een eerste keer met dat van Ayrton Senna, 2 kartpiloten die later allebei tot wereldkampioen gekroond werden in de Formule 1.
In 1981 speelde Nijvel definitief zijn licentie kwijt, maar tijdens de weekends werden er nog illegale races georganiseerd.
Volledig gesloopt
De sloop van de pits en de controletoren luidde in 1999 de verbouwing van het circuit tot industriezone in. Het (heraangelegde) stratenplan volgt nog grotendeels het traject van het circuit.
Enkel het zuidoostelijke gedeelte van het circuit, vanaf het rechte stuk na bocht 5 tot de start/finish, was nog een tijdlang authentiek (en ongebruikt). Zo zag je er nog het 500 meter rechte stuk na bocht 5, dat de piloten in enkele seconden naar de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6 bracht, maar ook dat gedeelte werd in 2020 opgeruimd. Van het circuit blijft vandaag dus niets meer over.




De kerbstones in de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6.

Voorbij bocht 6 ging het circuit terug een honderdtal meter rechtdoor tot aan bocht 7, een laatste bocht van 180° om terug te keren naar het 1,1 kilometer lange rechte stuk langs de start/finish.


Voorbij de voormalige bocht 7 kreeg je de laatste rechte lijn in zicht. Tussen het gras, struiken en mos ontwaarde je nog net de resten van het lange rechte stuk, dat de racers naar de start/finish leidde.



- Circuitsofthepast.nl: Nivelles-Baulers (foto's, tekst en video's)
- GP van België: volledige uitslag van 1972 en 1974
- The quick demise of a modern F1 race track: the sad story of the Nivelles-Baulers circuit
- Video: hoe de kerbstones in de snelle rechts-linkscombinatie van bocht 6 er in 1972 uitzagen
De foto's van het circuit dateren van 2015, intussen zijn ook die resten volledig verdwenen. Enkel het stratenplan van het industrieterrein volgt nog de oude contouren van het parcours.