In het dorpje Born stampte het Duitse leger in 1916 in amper 8 maanden tijd een 285 meter lang viaduct uit de grond.

Vennbahn deel 2: Waimes - Troisvierges
Steenkooltreinen, militaire transporten en stoomlocomotieven dwars door de Hoge Venen hebben plaats geruimd voor fietsers op de historische Vennbahn. Een verslag van het traject tussen Waismes en Troisvierges.
14 april 2016
85 km: Viaduct van Born
In Born legden de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog een 23 kilometer lange aftakking van de Vennbahn aan richting Vielsalm.

De 100 jaar oude militaire lijn overbrugt het dal via het imposante Freiherr-von-Korff-viaduct, waarvan je door een van de 11 bogen fietst.
86 km: Draaischrijf
Voorbij Born rijd je weer temidden de Hoge Venen en passeer je deze brug en opnieuw restanten van een draaischijf.




91 km: Sankt-Vith
Het station van Sankt-Vith sloot in 1982 de deuren. Het huisvest nu een museum dat onder andere de Vennbahn belicht.
93,7 km: Onder de E42
Via een korte treintunnel laten we het station van Sankt Vith achter ons. We fietsen onder het viaduct van Breitfeld verder naar de volgende halte: Lommersweil.


97 km: Lommersweilertunnels
Via een viaduct over de rivier Braunlauf bereikt de Vennbahn de 166 meter lange Lommersweilertunnels. De tunnel waardoor het fietspad loopt, dateert volgens Railations van 1888, de andere is in 1908 gebouwd bij de ontdubbeling van het spoor en biedt nu onderdak aan vleermuizen.




Voorbij de tunnel kom je aan in station Lommersweiler. De niveauverschillen zijn de laatste resten van het perron.
Tussen Sankt Vith en Lommersweiler reden tot 1954 treinen.
98,5 km: Gedynamiteerd viaduct
In Hemmeres is het viaduct boven de rivier de Our tijdens de Tweede Wereldoorlog gedynamiteerd.
Het bakstenen bouwsel is nooit hersteld, waardoor treinverkeer op dit stukje Vennbahn sindsdien niet meer mogelijk is.

103 km: Burg-Reuland
Na het station van Reuland slingert de Vennbahn zich naar Burg-Reuland. Hier kon je tot 1964 de trein nemen naar het eindstation in Troisvierges.




108 km: Oudler
De laatste kilometers Vennbahn nemen je via Oudler mee tot aan de Luxemburgse grens.
118,5 km: Wilwerdange
De ingraving van de 800 meter lange Lengelertunnel bij Wilwerdange is aan beide zijden met gemetselde bogen afgewerkt.
Door de tunnel zelf fietsen kan niet (meer), ook deze plek is nu voorbehouden voor vleermuizen.





125 km: eindhalte
Het Luxemburg station Troisvierges vormt het eindpunt van de Vennbahn.
- Historical Railway Data: Spoorlijn 47 en spoorlijn 48
- Website Vennbahn.eu
- Museum: Geschicht- und Museumverein zwischen Venn und Schneifel (Sankt Vith)
- Railtrash: verslag spoorlijn 47