De 4 kilometer lange spoorlijn 80/78A voert de steenkool vanaf 1876 uit de mijnen van Bernissart weg via Blaton.

Spoorlijn 86
De Belgische spoorlijn 86 loopt van De Pinte tot in het Waalse Basècles. Enkel het gedeelte tussen De Pinte en Ronse is nog in dienst, de rest van de spoorbaan ligt te verkommeren.
31 juli 2014

De Pinte
Ronse
Basècles
Borinage

Ronse
Dergneau
Anvaing
Ellignies
Frasnes-lez-Anvaing
Grandmetz
Leuze
Tourpes
Thumaide
Basècles
Doornik
1 KM
taalgrens
Industriecultuur.be - © OpenStreetMap contributors
Het traject zag in de 18de eeuw het levenslicht, wanneer de Belgische staat in 1856 een concessie verleende om een spoorverbinding tussen Gent en Saint-Ghislain aan te leggen.
De "Compagnie du chemin de fer Hainaut et Flandres" legde het traject aan, schreef Auguste de Laveleye in "Chemins de fers belges", maar in plaats van het geplande dubbelspoor, bestaat de lijn uit een enkel spoor door de financieel penibele situatie van de anonieme vennootschap.
In september 1861 was de volledige lijn, goed voor 85 kilometer sporen, al klaar. De lijn vormde de schakel voor Oost-Vlamingen en inwoners van de Vlaamse Ardennen om van en naar de Borinage te pendelen.


Teloorgang
Een eeuw later, vanaf de jaren 1960, boette de lijn aan succes in en in 1988 werd een definitieve streep getrokken onder het reizigersverkeer tussen Ronse en Leuze. Op enkele stukken bleven nog een tijdje goederentreinen rijden.
Onder meer in de buurt van Frasnes-lez-Anvaing vind je nog resten terug van het spoorwegverleden: de betonnen afscheiding tussen de sporen en woonhuizen langs de Rue des Bruyères, de bakstenen spoorbrug boven de Chemin d'Ellignies of de Rue du Petit-Quesnoy die boven de sporen loopt.



Spoorlijn 86 bij het station van Frasnes-lez-Anvaing. Passagiers zijn hier sinds 1988 niet meer op- of afgestapt.



Tussen de stations van Frasnes-lez-Anvaing en Grandmetz zijn de rails zelf opgebroken, de dwarsbalken zijn nog aanwezig, evenals de spoorbrug boven de Rue Coquereaumont in Leuze-en-Hainaut.


Dichterbij Leuze-en-Hainaut staat de signalisatie van de spoorwegovergang nog overeind en prijkt een kilometerpaal.



Een gedemonteerd stopsein, dat via het bordje SF05 aangeeft dat het rode sein genegeerd mag worden in geval van storing.

Wat rest van het station van Thumaide, het voorlaatste station voordat de spoorlijn via Basècles eindstation Basècles-Carrières bereikte.
Spoor wordt fietsroute
Het spoor zelf is vanaf Leuze-en-Hainaut tot Basècles omgevormd tot een 9,4 kilometer lange Ravel (fietspad). Ook ter hoogte van het vroegere station Grandmetz wordt begonnen met de aanleg van een verharde fietsroute.

- Historical Railway Data: Spoorlijn 86: De Pinte - Basècles-Carrières
- Mario's travels and excursions: Railtracking langs spoorlijn L86
- Sporen in de tijd: Spoorlijn 86 van Ronse tot Leuze
Linters, A. & de Laveleye A. (1985). Spoorwegen in België. Chemins de fer en Belgique. Railroads in Belgium: Uitgegeven ter gelegenheid van 150 jaar spoorwegen in België. Gent: VVIA (Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie)
Spoorlijn 86 tussen Ronse en Leuze is niet meer in gebruik. Hier en daar vind je nog relicten terug van de lijn, elders is de spoorlijn helemaal overwoekerd of wordt het traject heraangelegd als RAVeL.