Signalisatie langs spoorlijn 86

Spoorlijn 86

Vlaamse toegangspoort naar Borinage

De Belgische spoorlijn 86 loopt van De Pinte tot in het Waalse Basècles. Enkel het gedeelte tussen De Pinte en Ronse is nog in dienst, de rest van de spoorbaan ligt te verkommeren.

Spoorlijn 86 op kaart

De Pinte

Ronse

Basècles

Borinage

Ronse

Dergneau

Anvaing

Ellignies

Frasnes-lez-Anvaing

Grandmetz

Leuze

Tourpes

Thumaide

Basècles

Doornik

1 KM

taalgrens

Industriecultuur.be - © OpenStreetMap contributors

Het traject zag in de 18de eeuw het levenslicht, wanneer de Belgische staat in 1856 een concessie verleende om een spoorverbinding tussen Gent en Saint-Ghislain aan te leggen.

De "Compagnie du chemin de fer Hainaut et Flandres" legde het traject aan, schreef Auguste de Laveleye in "Chemins de fers belges", maar in plaats van het geplande dubbelspoor, bestaat de lijn uit een enkel spoor door de financieel penibele situatie van de anonieme vennootschap.

In september 1861 was de volledige lijn, goed voor 85 kilometer sporen, al klaar. De lijn vormde de schakel voor Oost-Vlamingen en inwoners van de Vlaamse Ardennen om van en naar de Borinage te pendelen.

Teloorgang

Een eeuw later, vanaf de jaren 1960, boette de lijn aan succes in en in 1988 werd een definitieve streep getrokken onder het reizigersverkeer tussen Ronse en Leuze. Op enkele stukken bleven nog een tijdje goederentreinen rijden.

Onder meer in de buurt van Frasnes-lez-Anvaing vind je nog resten terug van het spoorwegverleden: de betonnen afscheiding tussen de sporen en woonhuizen langs de Rue des Bruyères, de bakstenen spoorbrug boven de Chemin d'Ellignies of de Rue du Petit-Quesnoy die boven de sporen loopt.

Nutteloze werf

Tussen de haltes Anvaing en Ellignies-lez-Frasnes doorkruist de spoorlijn een nutteloos wegencomplex dat bedoeld was om de N60 te ontdubbelen.

Station Frasnes-lez-Anvaing

Spoorlijn 86 bij het station van Frasnes-lez-Anvaing. Passagiers zijn hier sinds 1988 niet meer op- of afgestapt.

Tussen de stations van Frasnes-lez-Anvaing en Grandmetz zijn de rails zelf opgebroken, de dwarsbalken zijn nog aanwezig, evenals de spoorbrug boven de Rue Coquereaumont in Leuze-en-Hainaut.

Dichterbij Leuze-en-Hainaut staat de signalisatie van de spoorwegovergang nog overeind en prijkt een kilometerpaal.

Een gedemonteerd stopsein, dat via het bordje SF05 aangeeft dat het rode sein genegeerd mag worden in geval van storing.

Wat rest van het station van Thumaide, het voorlaatste station voordat de spoorlijn via Basècles eindstation Basècles-Carrières bereikte.

Spoor wordt fietsroute

Het spoor zelf is vanaf Leuze-en-Hainaut tot Basècles omgevormd tot een 9,4 kilometer lange Ravel (fietspad). Ook ter hoogte van het vroegere station Grandmetz wordt begonnen met de aanleg van een verharde fietsroute.

Een eerste deel van de RAVeL, goed voor 4,3 kilometer fietspad, tussen Leuze en het vroegere station van Grandmetz, werd in juni 2023 plechtig ingefietst. De rest van het traject, eerst tot in Frasnes, later tot in Ronse, wordt de komende jaren aangelegd.

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over