De Belgische spoorlijn 86 loopt van De Pinte tot in het Waalse Basècles. Enkel het gedeelte tussen De Pinte en Ronse is nog in dienst, de rest van de spoorbaan ligt te verkommeren.

Spoorlijn 87
De voormalige spoorlijn 87 stort zich vanaf Doornik over de taalgrens in Ronse tot in het Henegouwse Bassilly.
13 april 2021
Een paar boemeltreintjes legden vanaf 1880 dagelijks het traject af en stopten in elk gehucht groot of klein. Wie 's ochtends om 5u26 de trein opstapte in Doornik, stond 50 minuten later in Ronse.
Spoorlijn 87 was niet de meest prioritaire lijn van het land. Vertragingen en slechte aansluitingen waren schering en inslag, maar de afslankingen in de jaren 1930 sloegen echt alles. Toen werden alle bemande overwegen geschrapt.
Onbemande overwegen

Aan elke overweg moesten de treinen voortaan met veel fluitsignalen en tegen een slakkengang de weg oversteken.
IJsklompen
De dieselrijtuigen die de spoorwegmaatschappij inzette op lijn 87, vielen ook op een koude steen. Je in een eerste- of tweedeklassenafdeling neervleien, zat er niet in. De wagon telde enkel derdeklassenplaatsen. Wie een sigaretje of pijpje wilde opsteken, kon daar wegens het rookverbod naar fluiten.
'Indien de reiziger het 's winters waagt zijn overjas uit te spelen, riskeert hij in een ijsblok te veranderen aangezien de verwarming vooral theoretisch is', klinkt het begin 1940 in Le Courrier De L'Escaut. 'Van zodra de trein zich in gang trekt, barst een lawaaierige kakafonie los van knerpende wielen en het motorgeluid.'
Fiets- en wandelpad
De martelgang zou tot 1960 duren. Toen besliste de NMBS de stekker uit het verlieslatende lijntje te trekken en te vervangen door een busdienst. Wie vandaag met de bus van Doornik naar Ronse rijdt, doet daar bijna dubbel zo lang over als met de trein: anderhalf uur.
Maar waarom met de bus, als je ook over de oude spoorlijn kunt fietsen? Een groot deel van de 60 kilometer lange spoorlijn is de voorbije jaren heraangelegd als RAVeL (Réseau Autonome de Voies Lentes) waardoor het nu deel uitmaakt van een netwerk van meer dan 1.000 kilometer trage wegen over Waalse trein- en trambeddingen.




Vanaf Ronse doorkruis je onder andere het Geboortebos in Ronse, Natuurgebied Pyreneeën-Tombele en het Pays des Collines, de Waalse tegenhanger van de Vlaamse Ardennen.
Oude spoorbruggen
Wie de treinbedding af en toe afdaalt, ziet nog enkele bruggen waarover de treinen denderden. Bij het Geboortebos in Ronse overbrugt spoorlijn 87 een tractorpad, boven rue Ponchau d'Ogy in Lessen hangt een spoorbrug uit 1919.


Dicht bij Lessen overbrugt spoorlijn 87 de Ancre, een bijrivier van de Dender.


- RAVeL et Véloroutes: Ligne 87 - RAVeL du Pays des Collines
- Historical Railway Data: Lijn 87 Bassily-Tournai
- Ronse: Trage Wegenwandeling
- Vlaamse Ardennen: Wandeling mijnwerkerspad Ronse
Zelf op pad? De RAVeL start op de kruising van de Mgr. Beylsstraat en de Rotterij in Ronse.