Politiek steekspel
De goederentreinen moesten voortaan via Montzen, het zuidelijke traject dat 50 kilometer langer is en met capaciteitsproblemen worstelt.
Volgens Jan Schuermans (Het Nieuwsblad, 2004) hielp de Belgische NMBS zelf mee aan de ondergang van de IJzeren Rijn door -om politieke redenen- zwaar te investeren in het traject Montzen.
Heractivering op de agenda
Sinds 1999 dringt België (vooral Vlaanderen) aan op de heractivering van de IJzeren Rijn. In 2006 overlegde voormalig Vlaams minister-president Yves Leterme met de Nederlandse premier Balkenende over het traject: "Tegen 2015 zouden we de IJzeren Rijn graag in vol gebruik zien," hoopte Leterme toen.
Maar verschillende obstakels zorgen voor een status quo:
- De tegenzin van de Franstalige ministers in de federale regering (althans volgens de N-VA).
- Protest bij onze Noorderburen: Roermond liet in september 2015 nog eens fijntjes verstaan dat het traject door hun gemeente "uitgesloten" is.
- Verzet van milieuverenigingen: het 15 kilometer lange stuk voorbij Roermond snijdt bovendien grotendeels door natuurgebied "De Meinweg", waar de ondergrond op de koop toe instabiel blijkt te zijn.