Rij van HLE 23-locomotieven

Locomotief HLE 23

Krachtpatser van de Belgische spoorwegen

De elektrische locomotief van het type HLE 23 was meer dan een halve eeuw lang de krachtpatser van de Belgische spoorwegen.

De locomotieven werden vanaf 1955 gebouwd bij de Ateliers métallurgiques de Nivelles (een constructeur die in die periode versmolt met La Brugeoise). 

In totaal rolden 83 exemplaren van dit type van de band. Aan elke zijde telde de locomotief vier patrijspoorten, ronde ruiten zoals op een zeeschip. Daaronder bevinden zich roosters om de motor te koelen.

Zwaar parcours

Ze werden vooral ingezet op het heuvelachtige en bochtige traject tussen Brussel en Luxemburg. Dat zware parcours was hen op het lijf geschreven. Jarenlang trokken ze er piekuurtreinen en internationale treinen voort. Maar ook om lange rijen goederenwagons rond te rijden, deinsden deze zware locomotieven niet terug.

Van groen naar blauw

In de loop der tijd veranderden ze wel een paar keer van uiterlijk. In de beginjaren waren ze eentonig donkergroen gelakt. Later kregen ze hun huidige looks: een blauwe kleur met gele sierband.

Eind 2012 werden ze gezien hun hoge leeftijd uit gebruik genomen. Eén exemplaar werd door de vereniging Toerisme en Spoorpatrimonium (TSP) op de kop getikt en rijvaardig gemaakt, een tweede bleef bewaard door de NMBS (meer bepaald Train World). 

De rest van de locomotieven werd gesloopt zoals het viertal op deze foto. Al in 2013 werden ze afgeleverd bij een sloopfirma in de Gentse haven. 

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over