Stationsgebouw van Raeren langs de Vennbahn

Station Raeren

Voormalig grensstation langs de Vennbahn

Station Raeren was tot midden vorige eeuw een knooppunt van spoorwegen. Hier stopten de reizigerstreinen op de Vennbahn tussen Aachen en Sankt Vith en vertrokken treinen richting Welkenraedt.

Sinds 1885 reden treinen over dit stukje van de Vennbahn, namelijk spoorlijn 48. In de beginjaren was dit Duits grondgebied, maar als gevolg van het Verdrag van Versailles werden Eupen en Malmedy in 1919 bij België gevoegd. Station Raeren werd van de ene op de andere dag een grensstation tussen beide landen.

Armseinen en waterpomp

Het treinverkeer is vandaag uitgestorven. In 1989 werd het baanvak tussen Raeren en Sourbrodt gesloten voor treinverkeer. Naast de sporen werd een fietspad aangelegd. Tussen de spoorstaven steken nog mechanische armseinen en een oude waterpomp uit het stoomtreintijdperk hun kop op. 

Oude rijtuigen

Tot 2019 stond er ook nog een pak oud spoorwegmaterieel weg te roesten aan het station. Spoorwegvereniging CF3F heeft de site echter opgeruimd. De rijtuigen waren rijp voor de sloop, andere vooroorlogse wagons verhuisden ze naar het station van Hombourg.

Raeren is nu niet alleen een startpunt voor fietstochten langs de Vennbahn, maar ook de uitvalsbasis van de Eisenbahnfreunde Grenzland, een Duitse spoorwegvereniging die treinen opknapt en historische ritten op touw zet vanuit dit station.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!