Interieur van een oud rijtuig in het station.

Gare internationale de Canfranc

Relicten van een megalomaan treinstation

Een 240 meter lang station vormde de kers op de taart van een spoorlijn die het Franse Pau aan Jaca in Spanje breide.

 

Aangezien de Spaanse en Franse rails niet op elkaar pasten, moesten passagiers met hun bagage overstappen in Canfranc. Dat mocht met de nodige grandeur, zoals nu nog te zien is.

Smokkelgoud

In de begindagen van de Tweede Wereldoorlog sloegen Joden via deze spoorlijn op de vlucht voor de nazi's, tot zij het station bezetten.

De Duitsers smokkelden hun gestolen goud langs het traject naar Spanje en Portugal. Na de oorlog proberen ze via Canfranc te ontkomen aan de geallieerden.

Ontsporing

In 1970 kwam er een kink in de kabel: een al dan niet in scène gezette ontsporing vernielde een brug op het Franse traject. De spoorlijn werd nutteloos, het station sloot.

Pas een paar jaar geleden werd het stationsgebouw grotendeels gerestaureerd. Bedoeling is er een hotel onderdak te geven. 

Spoorloods

Rondom het station krioelt het nog van de restanten: een oude draaischijf, een loods volgestouwd met internationale rijtuigen, kranen, overwoekerde perrons,...

Krijg nu toegang tot alle insider informatie

De praktische info is alleen toegankelijk voor Plus-leden. Als Plusser:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en achtergrondinformatie. Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 700 locaties en lees je als eerste de nieuwste verhalen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes en kortingen bij musea.
  • Steun je dit platform zodat we kunnen blijven groeien.

Krijg toegang tot Plus >> € 29,90 voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!

 

Meer artikels over