Hellend vlak van Ronquières

Hellend vlak van Ronquières

Hellend vlak van Ronquières geblokkeerd

Het Hellend Vlak van Ronquières overbrugt 68 meter en vervangt daarmee zestien sluizen op het kanaal tussen Brussel en Charleroi.

De bouw van het hellend vlak startte in 1961. De VRT schoot deze beelden van de bouw ervan. Meer dan een halve eeuw geleden, op 1 april 1968, werd het 1,4 kilometer lange hellend vlak in gebruik genomen. Het heeft een hellingsgraad van bijna 5%. Bovenaan de helling pronkt een honderdvijftig meter hoge toren, een van de hoogste bouwwerken van ons land.

Hoe werkt het hellend vlak van Ronquières?

De kabels trekken de twee scheepsbakken tegen een snelheid van 1,2 meter per seconde naar boven (of laten ze naar beneden). Elke bak heeft een tegengewicht, zodat de twee bakken onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Sporen

Elk van de twee scheepsbakken loopt op vier rails.

 

Een scheepsbak is bijna 90 meter lang en 12 meter breed en rust op 236 wielen die voorzien zijn van een vering waardoor het water niet uit de bakken klotst tijdens de verplaatsing.

Nutteloos werk?

Na de opening daalde het aantal boten dat via de scheepslift voer stelselmatig doordat de steenkoolindustrie verdween. Daardoor werd het hellend vlak, vooral in Vlaanderen, als een nutteloos werk bestempeld. Nu staat het nutteloos karakter ervan ter discussie, omdat er een toename van het aantal schepen en tonnage is.

Hoe kan ik deze plaats bezoeken?

Deze info is alleen toegankelijk voor Plus-gebruikers. Als Plus-gebruiker:

  • Ontdek je het adres, gps-coördinaten en bezoekinstructies. Benieuwd? Bekijk een voorbeeld.
  • Krijg je toegang tot de kaart met 600 bestemmingen.
  • Ontvang je digitale reisgidsen, uitgestippelde routes voor wandelaars en fietsers, kortingen bij musea en toegang tot de nieuwste verhalen.

Krijg toegang 29,90 euro voor een heel jaar

Vind alle Plus-voordelen op een rijtje. Ben je al plus? Meld je aan

Plus-gebruikers geven Industriecultuur.be een gemiddelde score van 4,3/5!